Vědci zjistili, proč je rakovina močového měchýře tak agresivní

Zhoubný nádor močového měchýře je často velmi agresivní a šíří se do dalších orgánů bez ohledu na léčbu. Vědci z americké Jeffersonovy univerzity nedávno objevili specifický protein, který se podle nich významně podílí na smrtící povaze tohoto nádoru.

Rakovina močového měchýře je častá a odolná vůči léčení

Invazivní nádory napadají zdravé buňky

Nádorové buňky se dokážou nejenom rychle množit, ale umí také pronikat do cizích tkání mezi jiné buňky, které pak obírají o výživu a životní prostor. Této vlastnosti pronikat mezi jiné buňky, vítězit nad nimi a ničit je se říká invazivita. Odborníci z Jeffersonovy univerzity mají nyní za to, že se jim podařilo identifikovat protein zodpovědný za mimořádnou invazivitu karcinomu močového měchýře. Tento protein je označován zkratkou IGF-IR (insulin-like growth factor receptor I). Pokud by se vědcům podařilo vyřadit tento protein z funkce, znamenalo by to velký pokrok v léčbě karcinomu močového měchýře.

Zneškodnění IGF-IR jako cíl protinádorové léčby by bylo velmi slibné, protože již dnes existuje hned několik známých látek, které se dokážou na tento protein vázat a tím podstatně snižovat jeho účinnost. Některé z těchto potenciálních léků jsou nyní ve fázi klinického testování.

Současná léčba je málo účinná

Přestože rakovina močového měchýře je relativně častá, vědci mají dosud jen mlhavé informace o tom, co dělá tento druh rakoviny tak agresivní. Díky lokalizaci v močovém měchýři se na zhoubný nádor obvykle přijde včas a léčba je zahájena relativně brzy. Přesto se rakovina močového měchýře často objeví znovu a v ještě agresivnější podobě a dále se šíří nehledě na intenzivní chirurgickou nebo chemoterapeutickou léčbu.

Vědci nyní věří, že objev zásadní role, kterou v nádorové invazivitě hraje molekula IGF-IR, pomůže vyvinout nové způsoby léčby. Ty by mohly zmírnit právě schopnost nádoru pronikat do okolních tkání a rychle se šířit, a tím by výrazně zlepšovaly výsledky například chirurgické léčby.

Zdroj:
www.medindia.net