Vědci zjistili, proč rakovina plic uniká před biologickou léčbou

Do biologické léčby zhoubných nádorů byly v nedávné minulosti vkládány veliké naděje a dnes již víme, že právem. Přesto že biologická léčba dokáže často zadržet rakovinu tam, kde jiné způsoby léčby selhaly, je její účinek často jen dočasný. Vědci nyní objevili způsob, jakým se proti biologické léčbě dokážou bránit zhoubné nádory bující v plicích.

Zánět pomáhá v plicích přežít rakovinným buňkám

Úleva zatím jen dočasná

Velký pokrok v léčbě rakoviny plic znamenaly v poslední době léky, které se v nádorové tkáni vážou na receptor pro takzvaný epidermální růstový faktor. Tyto léky však bohužel účinkují jen u těch pacientů, v jejichž nádoru je přítomná specifická mutace – ta, která způsobuje, že epidermální růstový faktor přiměje původně normální buňky k agresivnímu a ničím nekontrolovanému růstu. Kromě toho, že léky účinkují pouze u vybraných pacientů, mají i další nevýhodu: jejich síla zastavit nádor a zabránit mu v růstu jednoho dne u většiny pacientů vymizí.

Doporučené téma: Střevní záněty

Poslední článek:
Ulcerózní kolitida: nemoc několika tváří. Znáte je opravdu všechny?
Ulcerózní kolitida patří mezi tzv. nespecifické střevní záněty. Rozsah postižení střeva a závažnost neboli tíže...  zobrazit téma

Během několika posledních let se mezinárodní tým vědců zabýval otázkou, jakým mechanismem se zhoubný nádor původně citlivý k léčbě stane vůči ní najednou imunní. Ve zhruba polovině případů bylo poměrně snadné nalézt odpověď – nádorová buňka zkrátka další mutací pozmění strukturu receptoru pro epidermální růstový faktor tak, že už nemůže zprostředkovat účinek původního léku. Toto poměrně jednoduché vysvětlení však neplatilo pro všechny plicní nádory.

Zánět podporuje rakovinové buňky

Vědci postupně došli k závěru, že za rezistenci nádoru vůči biologické léčbě je odpovědná skupina nádorových buněk, které produkují molekuly označované TGF-β a interleukin-6. Tyto molekuly jsou dobře známé například imunologům, podílejí se totiž významně na vzniku a řízení zánětu. Ukázalo se tedy, že „zánětlivé“ molekuly pomáhají zhoubnému nádoru přežít, i když zatím není přesně známo jak. Kromě toho se podařilo prokázat, že tyto molekuly pomáhají nádorovému růstu i v případě, že jsou produkovány nikoli samotným nádorem, ale jiným zánětlivým ložiskem, které se v blízkosti nádoru nachází.

Zdroj:
www.sciencedaily.com

Diskuze čtenářů Nové téma | zodpovězené dotazy
proč zánět pomáhá v šíření | Od: Lenka | 21.9.2016 17:15