Akné na tvářích - narušená rovnováha po atb, operaci, imunita?

Dobrý den, v mých 21 letech se mi začalo objevovat akné na tvářích ale blíže k nosu ne uplně po stranách. Do té doby jsem měla tváře jako panenka a jen menší problémy s pupínky v mastnější T-zoně. Na tvář jsem ani nepoužívala žádnou kosemtiku, nebylo třeba.. Podzim 2013 první bolavé pupence na tváři..ale jen pár, zahojily se, v létě 2014 už jsem měla pupínky i na tvářích v lini rtů..v létě se to trochu zlepšilo, poté jsem brala na nějaké gynekolog.problémy 10 dní doxyhexal a plet byla super, potom jsem se vlemi vlemi lehce opálila a nemusela jsem se vůbec líčit jak byla plet pěkná..nelíčila jsem se od srpna až do listopadu 2014, poté se plet výrazně začala horšit. Především jsem však ještě 1.řijna 2014 byla na artroskopii pravého ramene a hned týden po operaci se mi objevilo svědivé kolo pupínků ze strany pravé tváře, ty jsem zažehnala ani envím jak propolisovou tinkturou a nezkoumala jsem se a dál byla plet pěkná...jenže na konci listopadu se objevila nové svědivé pupínky zase v kruzích..tak se mi psotupně zjizvila pravá tvář, občas nějaký pupínek i na druhé tváře, ale nyní od února se mi takové kolo pupínků rozlezlo už i na druhou tvář a zůstávají mi po nich navíc červené a tmavší flíčky, které příliš nemizí ani do půl roku (ale na krémy s psf bohužel reaguje pelt velmi špatně). Jsem už hrozně flekatá, navíc v mrazu nebo jakmile se začervenám ze stresu se vše jen zvýrazní a asi už nidky nebudu mít tváře jako panenka. Můj dotaz však zní, mohla se mi nějak anrušit kožní rovnováha narkozou při té artroskopii? svědivé akné a obecně pálící červenající plet mě trápí právě až od té operace, také se mi jakoby zapalují nosoretní rýhy a tváře mi někdy začnou velmi "hořet". Zajímá mě však jak srovnat jakousi nerovnováhu po té operaci, zjevně to nějaký vlvi mělo. nebo jestli se mi tím mohlo rozjet nějaké onemocnění nevím. Brala jsem také před operací ty ATB na gynekolog.problémy v srpnu, v říjnu poté na zánět v moči, plus ATB před či při operaci, plus narkoza... obvodní ani žádný kožní mi není schopný odpovedet na to, jak evidentně narušenou rovnováhu kůže či něčeho v tělě srovnat. Možná to je důsledek příliš mnoha ATB? Také mám asi sníženou imunitu a vždy mám pocit, že mě začíná bolet v krku ale nikdy se nerozjede pořádná nemoc a tak vše přechodím,ale za chvíli je to zpět. Léčím se pouze na sníženou fci štítné žlázy, hodnoty poseldní půl rok v normě. Jinak jaterní etsty mám ok, heliobacterus negativní, stěry z kůže na kožní odmítli udělat a hormony na gyndě taky odmítli udělat.. Mám si ještě "vydupat" alergologii, imunologii, příp.jiná vyšetření střev, žaludku apod.? gynekolog.prohlídka byla v pořádku. Odličuji se pouze biodermou již 5-6 let (micelární voda sebium na amstnou a smisenou plet), od prázdnin co jsem se přestala líčit jsem nepoužívala ani krém a pleti to velmi prospívalo, problémy však začaly v době, dky ještě ani nebyla zima, takže ani na dehydrataci či špatnou péči to bohužel nemohu svést..nyní občas zkusím zinkovou mast. nemohu se však už vrátit ani k makeupu, pár vzorků jsme v klidnějším obodbí zkusila jen na kousek obličeje a bud mi vyskákaly pupínky nebo mě plet začne pálit svědit...Nidky jsem takto citlivou kůži neměla. A na kožní mi neřekli že bych měla třeba periorální dermatitidu, což by bylo stejně divné, protože problémy začaly i po dlouhé době nelíčení a nepoužívání kosmetiky. Prosím poradte co ještě mohu dělat? ta artroskopie a ATB s ní spojené na to podle mě nějaký vliv má, když se to táhne od té doby, ale obvodní i kožní mi tvrdí, že tělo již musí být od všeho vyčištěno.. Tak nevím. Děkuji za odpoved.

Odpověď odborníka:

dobrý večer, akne nemá jasnou příčinu a jakákoliv nerovnováha , tedy i ATB a operace , vedou k hormonální dysbalanci a tvorně akné, tedy zda se opravdu jedná o akne - periorální dermatitida- rosacea. Podrobnosti by měl stanovit zkušený dermatolog. Pokud nerovnováha vznikne , přesto , že příčina pomine , akne se často udržuje, myslí , že nemá cenu pátrat po příčině , ale léčit akne jako takové. S pozdravem

MUDr. Silvie Rafčíková, MBA
MUDr. Silvie Rafčíková, MBA

Specializace: Dermatovenerologie
Pracoviště: Centrum estetické medicíny

 
Líbí se vám odpověď?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené:
 
Doporučený článek:

Soutěžte s Belcurou

 celý článek
Doporučený článek:

Soutěžte s Belcurou

Atopická, suchá nebo podrážděná pokožka bezesporu vyžaduje důslednou péči. Svědění v těchto případech dokáže být velice nepříjemné. Kůže je navíc zranitelná a náchylnější k...  celý článek

x