Dušnost

Dobrý den. Nikdy jsem žádné dýchací problémy neměla, vážím 60 kg, meřím 173 cm. Momentálně beru antibiotika díky zánětu močového mechýře a antikoncepci Mercilon. Neustále ležím v posteli a včera se mi stalo to,že jsem pocítila jako by dušnost, tzn,že se nemůžu 100% nadechnout až když zívnu se to povede. Dnes se mi to stalo znova, ale asi za hodinu mi to přešlo. Momentálně mám před maturitou, tudíž velký,vleklý stres a navíc jsem asi týden byla jen v posteli a to jsem zvyklá docela dost sportovat. Bojím se, že to může znamenat například rakovinu plic. Ikdyž jsem nedávno byla na vyšetření. brali mi krev a vše mám v pořádku dle karty. také tam mám psané : volný hrudník, poklep plný, jasné ání, čisté akce, prav 76ˇmin,ozvy tišší bez šel.hepar,lien nehm.tapot. Co znamená tento zápis a může to něco znamenat?Něco závažného? a také jak se takovéto dušnosti která se objevuje za klidu zbavím ? rakovinu plic v rodině nemám, kouřím asi 3 cigarety jen na akcích. děkuji za odpoveĎ

Odpověď odborníka:

Ve Vašem případě je možnost rakoviny plic velmi nepravděpodobná, toto onemocnění se projevuje typicky až okolo 60. roku života. Přesto Vám důrazně doporučuji zanechat kouření (i těch "jen 3 cigaret") - jednak proto,že utvrzováním se v tomto návyku snižujete riziko, že v pozdějším věku budete schopna s ním skoncovat. A tehdy už možná u Vás bude riziko nádorového onemocnění vyšší. Kouření byste se však nyní měla vyvarovat z jiného důvodu - ve spojení s užíváním hormonální antikoncepce jde o významý rizikový faktor žilní trombózy a ev. plicní embolie, často bohužel smrtelně probíhajícího onemocnění i u jinak zdravých mladých žen! Závěr vyšetření, které u Vás bylo provedeno, je normální - lékař na Vás svými smysly neshledal nic neobvyklého (poslech dýchání fonendoskopem se zdál normální, činnost srdce taktež, břicho bez patologického nálezu). Je více možností, které by mohly vést k Vašim obtížím, např. rozrušení (i nevědomé), zánět nebo jiné onemocnění dýchacích cest (nemusí být poslechem rozpoznáno), onemocnění srdce (také nemusí být poslechem jeho známky patrné), v úvahu je třeba vzít i plicní embolii, i když je její pravděpodobnost naštěstí spíše malá. Může zde být i souvislost s probíhajícím zánětem, teoreticky by mohlo Vaše obtíže vyvolat i užívané antibiotikum. Také je možné, že si některých jinak neškodných příznaků všímáte více, když jste nyní v klidu a stonáte - při normálních denních aktivitách byste si jich možná nevšimla. Pokud však Vaše obtíže neustoupí, vydejte se k lékaři ještě jednou a nechte se důkladně prohlédnout - pokud lékař příčinu nezjistí, je možno provést některá doplňující vyšetření (rentgen, spirometrie, ...). Rakovinu plic tedy zcela jistě nemáte, ale přesto Vám doporučuji - nejen kvůli škodlivosti tohoto návyku, ale i kvůli teoretické možnosti tromboembolické nemoci ve spojení s antikoncepcí a z dalších dobrých důvodů - kouření zcela zanechat. Držím Vám palce k maturitě!

MUDr. Jan Vachek
MUDr. Jan Vachek

Specializace: Vnitřní lékařství
Pracoviště: Klinika nefrologie VFN a Klatovská nemocnice, a.s., interní oddělení

 
Líbí se vám odpověď?
+1 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: