Problémy se spánekm

Dobrý den. Domnívám se, že mám problémy se spánkem. Bohužel nejsem odborník, tedy težko se mi soudí. Rád bych požádal o Vaše doporučení, jak lze mojí situaci řešit. Jmenuji se Robert, 25 let. Nemyslím si, že bych byl ve stresu. Mám veliké problémy s usínáním a s udržením spánku. Což mi naprosto rozhodilo jakýkoliv režim spánku. Každý den mám modré kruhy pod očima a jsem silně unaven, takto je to už ani nepomatuji, snad roky. Trvá mi od 1 do X hodin, než usnu, nehledě na to, zda jsem nebo nejsem unaven. Když mám štěstí, spím kolem 5 hodin. V noci se probouzím a občas se předčasně probudím a již neusnu. Jsem velice citlivý na zvuky, teplotu, světlo a vibrace. Zpravidla z únavy po práci usnu na 2h a tehdy je mi jedno co se kolem mě děje, jsem tak unaven, že s tím nelze bojovat a čekat až na večer. Domnívám se, že ostatní lidi v mém okolí se spánkem takovéto problémy nemají, alespon z toho co jsem zjistil. Zkusil jsem několik produktů volně k dostání bez předpesu z lékarny, několik čajů a několik druhů léků, ale nic nezabralo. Prosím o Vaše doporučení. Předem děkuji. S pozdravem a přáním hezkého dne, Robert

Odpověď odborníka:

Dobrý den Roberte Spánek a jeho regulace jsou poměrně křehké jevy. Problém s usínáním a předčasným probouzením a přerušováním spánku, hlavně k ranním hodinám jsou typické pro určitý funkční problém v psychice- zasunutá, nezpracovaná starost, nemožnost dosáhnout psychické a fyzické relaxace. Toto se potom spojí i například na záčátku s přechodnou špatnou zkušeností s noci, bez spánku a s obavou s opakování neusnutí a důsledky nevyspaní další den- únava, nevýkonnost. Vzniká potom i kruh, který je problém někdy přerušit. Základem je úprava tzv spánkové hygieny, nácviky psychorelaxačních technik- např Schultzův autogenní trénink. Na web lze najít odkazy ev zajistit nácviky u některého psychologa. Klasická hypnotika jsou vhodné jen pro mimořádné, jednorázové ev velmi krátkodobé použití, potom vznikne spíše problém se závislostí, který spánkový problém ještě umocní. Lze u po poradě s lékařem spíše zkusit jiné typy léků např Trittico 75 mg ev Mirtazapin 15 mg na noc- při určité kůře např . 2 měsíce může pomoci znormalizovat spánkový cyklus. Melatonin jako tzv spánkový hormon lze v kombinaci s psychorelaxací také někdy zkusit. Může pomoci nastartovat začátek spánku a spánkový cyklus. V ČR je jen na lékařský předpis jakéhokoliv lékaře, pojišťovna na něj ale finančně nepřispívá. V mnoha státech i v okolí je k dostání volně jako potravinový doplněk. Myslím si že ale po poradě a rozhodnutí lékaře je to vhodnější V ČR je nyní jediný preparát Cirkadin 2 mg. Zdravím dr. Šigut

prim. MUDr. Vladimír Šigut
prim. MUDr. Vladimír Šigut

Specializace: Neurologie
Pracoviště: Neurologické odd a iktové centrum nemocnice Krnov,
Ambulance neurologie a myoskeletární medicíny Krnov

 
Líbí se vám odpověď?
+2 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: