Úporné svědění pokožky horní poloviny těla při zahřátí

Dobrý den, předem bych se rád omluvil za případnou špatnou kategorizaci mého problému, neboť nevím zda jde v mém případě o problém z oblasti alergologie, dermatologie, či psychiatrie, případně z jiného oboru. Problém: Již pátým rokem trpím tím, že při jakémkoliv zahřátí mého těla mě začne velmi silně svědit pokožka horní poloviny těla (pojem svědění není zcela přesný - jde spíše o kombinaci svědění, štípání,a pálení = skutečně odporný pocit) přičemž jde o opravdu jakékoliv zahřátí ať již v důsledku zvýšení fyzické námahy (např. běh), v důsledku přeběhnutí z chladu do tepla, v důsledku stresu či emocí, namočení těla do teplé vody aj. Celý "záchvat" sice trvá jen cca 5 minut, o to je ovšem intenzivnější a opakuje se několikrát denně. Při tomto svědění mi nenáskačou žádné pupínky apod. - kůže v zasažených oblastech (zejm. hrudník, krk a obličej) pouze zčervená (ne celistvě - jde spíše o fleky). Jediné co tyto stavy okamžitě potlačí je studená sprcha (což je ovšem problém, to bych musel být 24 hodin denně v koupelně :) ) Docela pomáhá i zběsilé škrábání svědivých partií (to ale také není zcela na místě např. ve škole :) ) Všechno je to korunované tím, že v letních měsících veškeré problémy vymizí (alespoň doposud to tak bylo). O vyřešení problému jsem se již pokoušel - nejprve jsem měl za to, že jde o problém dermatologický a tedy navštívil jsem kožního lékaře, který po několika odběrech krve a prohlídce došel k závěru že jde o kopřivku (myslím že tvrdil že je cholinegkní ale nejsem si jist) a napsal mi Xyzal, který jsem půl roku zcela bezvýsledně užíval. Po neúspěchu u dermatologa jsem zkusil psychiatra, ten byl toho názoru že jde o problém s vylučováním serotoninu - tento lékař mi naordinoval antidepresiva na bázi sertralinu - konkrétně Apo-sertral který jsem bral dalšího půl roku - ovšem též bezvýsledně, po tomto půl roce jsem přešel na Apo-venlafaxin-také bez účinků. Na vlastní pěst jsem zkusil ještě Flonidan a překvapivě mi také naprosto nepomáhá :-) Za případnou radu budu velmi vděčný.

Odpověď odborníka:

Dobrý den, určitě bych doporučovala doplnit i imunologické vyšetření, k vyloučení některých autoimunitních onemocnění, kde svědění bývá příznakem, i když většinou to tedy nebývá ve vazbě na teplotu. Z léků by se dal ještě zkusit amitriptilin, také se používá v psychiatrii, ale jedna z indikací je svědění. Tak é se přikláním k názoru, že by se mohlo jednat o cholinergní kopřivku, někomu však nestačí dávkování antihistaminik pouze 1x denně, lze zkusit Aerius až 2-0-2 tablety denně. Vzít si léky i preventivně před teplou koupelí ve vyšší dávce.

MUDr. Marcela Vorlíčková
MUDr. Marcela Vorlíčková

Specializace: Alergologie a klinická imunologie
Pracoviště: Immunia spol. s.r.o – Centrum prevence a léčby alergií a poruch imunity

 
Líbí se vám odpověď?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: