Na cholesterol platí důslednost a vytrvalost

  • Redakce uLékaře.cz
  • 18.1.2016
  • Aktualizace: 18.1.2016
  • uLékaře.cz

Je-li v krvi příliš mnoho cholesterolu, je to problém. Pokud chcete srazit jeho hodnoty na minimum, začněte u stravy. Poradíme, co a jak změnit. 

Ne vše, co se zdá být nízkotučné (např. müssli tyčinky), nízkotučné skutečně je
Ne vše, co se zdá být nízkotučné (např. müssli tyčinky), nízkotučné skutečně je

Pro dietu při vysokém cholesterolu platí několik obecných zásad:

1. Nepřejídejte se

Optimální množství potravy, které organismus potřebuje, závisí na:

  • věku,
  • pohlaví,
  • intenzitě fyzické zátěže,
  • vaší snaze shodit přebytečná kila, váhu si udržet, nebo naopak přibrat.

2. Myslete na potřebné živiny

Tělo pro svou normální funkci potřebuje dostatek poměrně velkého množství živin. Především tuků, cukrů, bílkovin, minerálů, vitamínů a vlákniny.

 

3. Vynechte tučné a kalorické potraviny

To je velice důležité pro udržení optimální hmotnosti a krevního tlaku.

4. Studujte obaly 

Některé potraviny obsahují velké množství cukrů a soli. Ne vše, co se zdá být nízkotučné (např. müssli tyčinky), nízkotučné skutečně je. 

5. Zařaďte do jídelníčku 

  • dostatek různého ovoce a zeleniny (přibližně 500 g denně),
  • stravu obsahující vlákninu (např. celozrnné výrobky),
  • nízkotučné mléčné výrobky,
  • drůbež a ryby bez kůže (ta obsahuje nejvíce cholesterolu), které připravujte zdravě bez užití živočišných tuků alespoň 2× týdně, 
  • oříšky a luštěniny,
  • netropické zeleninové oleje,
  • alkohol v přiměřeném množství – ženy maximálně 2 dl vína, muži dvojnásobek. 

6. Vyhýbejte se 

  • nadbytku sodíku – omezte jeho denní příjem na maximálně 1, 5 mg denně,
  • sladkostem,
  • doslazovaným nápojům a pokrmům,
  • nasyceným a transnenasyceným tukům – ty jsou obsaženy například v červeném mase (pokud si ho přesto chcete dopřát, vyberte to nejlibovější).

Máte-li vysoký cholesterol, stravování budete muset upravit trvale. V opačném případě totiž hrozí riziko, že hladiny této látky opět vystoupí příliš vysoko.

Zdroj:

AMERICAN HEART ASSOCIATION. The American Heart Association\'s Diet and Lifestyle Recommendations. Dostupné z: http://www.heart.org/HEARTORG/GettingHealthy/NutritionCenter/HealthyEating/The-American-Heart-Associations-Diet-and-Lifestyle-Recommendations_UCM_305855_Article.jsp#.Vko_iNIvet-

Autor článku:

Ivana Hufová

Odborný garant článku:

MUDr. Jiří Náhlovský

Líbí se vám článek?
+15 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: