Jak přežít hromady vánočního jídla: podpořte zažívání a přejídejte se chytře

  • Redakce uLékaře.cz
  • 9.1.2013
  • Aktualizace: 14.12.2013
  • uLékaře.cz

Co máte na Vánocích nejraději? Děti se těší na dárky, mnozí dospělí (ač to někdy nepřiznají) zase na hromady svátečního jídla. Pokud si i vy ceníte dobrého jídla a pití víc než vánočních tradic, dárků a volných dní s rodinou, dejte si pozor, aby se vám vaše příchylnost během svátků nevymstila. A protože svoje chutě obalamutíte jen těžko, musíte se zkrátka naučit pomoci svému žaludku a jíst chytře.

Užijte si letos vánoční hodování bez bolestí břicha
Užijte si letos vánoční hodování bez bolestí břicha

5 tipů na Vánoce bez nadýmání

Při obvyklém scénáři začne náš žaludek již během Štědrého večera připomínat břicho Santa Clause a často znovu splaskne až někdy po Novém roce. A to ani nemluvě o nově vytvořených pneumatičkách, které se nás mohou držet ještě mnohem, mnohem déle. Zkuste letos poprvé tento scénář změnit – třeba s pomocí následujících tipů:

  1. I když se cítíte tak plní, že už jste schopni se nanejvýš svalit na gauč, zkuste se ještě před tím trošičku hýbat. Projděte se kolem domu, po zahradě nebo lehce pokliďte v kuchyni. Mírný pohyb nastartuje vaše trávení, a čím lépe budete trávit, tím rychleji se zase budete cítit fit.
  2. Ještě před Vánoci se zásobte bylinným čajem na podporu trávení. Pokud s trávením obvykle nemáte problémy, nemusíte svůj organismus zatěžovat prášky a chemií. Po každých jídelních orgiích si ale během svátků uvařte bylinkový čaj na podporu trávení, který sníží plynatost, případně podpoří i vylučování tekutin, takže se budete cítit štíhleji a  lehčeji. Jestliže vás však zažívání trápí častěji a nejen o vánočních svátcích, měli byste se poradit s lékařem. Začít můžete hned, o  problémech břicha a střev se můžete poradit alespoň s virtuálním domácím lékařem na www.ulekare.cz/domaci-lekar/bricho-a-streva-fig-6.
  3. Pokud se jednou pořádně přejíte, nesnažte se to kompenzovat následným hladověním a přehnaným odříkáním. Během celých svátků se snažte jíst pravidelně alespoň třikrát denně, na druhou stranu se mezi jídly snažte dodržet (klidně i krátké) přestávky, během kterých nebudete jíst skutečně vůbec nic. Jen tak dáte svému zažívání šanci se vzpamatovat, zároveň ho však nebudete šokovat extrémy ve stylu „ode zdi ke zdi“.
  4. Pro uvolnění svalů a redukci stresu i nafouklého břicha zkuste koupel v epsomské soli (někdy známá také jako hořká sůl – chemicky jde o  síran hořečnatý), která podporuje svalovou relaxaci a vylučování přebytečných tekutin. Pokud ji ovšem neseženete, určitě vám prospěje i  jiná relaxační koupel. Stres a nedostatek relaxace mohou mít na naše trávení nečekaně velký vliv. Více si o tom můžete přečíst v článku Trávení jako zrcadlo stresu na www.ulekare.cz/clanek/traveni-jako-zrcadlo-stresu-12292.
  5. I když budete v pokušení se jít po každých orgiích zvážit, nedělejte to. Vánoce jsou jen jednou do roka a neměly by to být jen svátky nadbytečných kil a následného trestu. Místo toho se zaměřte na to, abyste do sebe necpali zcela zbytečné kalorie a neujídali, cokoli vám přijde pod ruku, mezi jednotlivými jídly. Zvažte se až po svátcích, obnovte svoji stravovací rutinu obohacenou o nějaké to novoroční předsevzetí (třeba: jíst ke svačině ovoce) a uvidíte, že vaše původní váha se vám po čase vrátí zase zpět.

Jak ještě povzbudit trávení

Zmínili jsme bylinkové čaje na pomoc trávení, které vás mohou provázet po celé svátky. Pro spolehlivé trávení jsou však potřeba ještě další věci:

  • Pohyb – pokud jste skálopevně přesvědčení, že o vánočních svátcích se nemusíte hýbat, vaše střeva si to možná začnou myslet také. Alespoň půlhodinka mírného pohybu každý den (procházka na čerstvém vzduchu například) udělá pro vaše trávení víc než pytel zažívací sody.
  • Spánek – nedostatek spánku má mimo jiné negativní vliv na naše trávení. Proto pokud vás společenské povinnosti nutí zůstat vzhůru dlouho do noci, vůbec se nestyďte si to příští den vynahradit: je to nutnost pro vaše zdraví.
  • Alkohol s mírou – pokud to s ním nebudete přehánět, alkohol k jídlu podpoří vaše trávení. Je to rozhodně lepší varianta než si ho dopřávat nemírně na lačný žaludek.
  • Čemu se naopak vyhnout – k těžkým jídlům pokud možno nepijte sycené (perlivé) nápoje. Plyn v nich obsažený vás totiž spolehlivě nafoukne a podpoří tak efekt všeho toho svátečního jídla. Namísto sycených limonád si dejte raději čaj, případně po jídle kávu. Tyto nápoje trávení naopak podporují.
  • Možná vás vaše trávení letos příjemně překvapí a spolu s našimi tipy přežijete svátky v pohodě a bez přeplněného břicha. Pokud však takové štěstí mít nebudete a postihnou vás naopak nečekané obtíže, můžete se poradit s odborníky prostřednictvím internetové poradny lékaře na www.ulekare.cz/poradna-lekare-vyhledavani.

Zdroje:

http://www.beautyheaven.com.au/health-wellbeing/healthy-eating-weight/how-to-recover-from-a-christmas-binge-8779

http://dietmotion.com/help-your-digestion-on-christmas.html

Autor článku:

MUDr. Mgr. Helena Janíčková Ph.D.

Specializace: neurologie

Lékařka je vědeckým pracovníkem v oblasti neurověd. Působila ve Fyziologickém ústavu Akademie věd ČR, nyní je v rámci post-doktorandského studia v Kanadě.

Líbí se vám článek?
+3 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Nové téma | zodpovězené dotazy
těžké jídlo | Od: eva | 22.12.2014 15:09
V případě, že sním na Vánoce nějaké těžší jídlo (stačí mi i trocha salátu s řízkem a holt někdy žaludek nezvládá), beru si Pangrol. Jsou to volně prodejné tobolky, které doplní trávicí enzymy a jídlo se lépe stráví.
Ideální je ovšem i o svátcích zvolit lehčí a zdravější varianty jídel.
reagovat
 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: