Jak přežít život s depresí

  • Redakce uLékaře.cz
  • 29.11.2011
  • Aktualizace: 29.11.2011
  • uLékaře.cz

Když na člověka dolehne deprese jako těžký mrak, zničí mu dosavadní radost z jinak krásného života, znemožní mu jakoukoli soustavnou práci, otráví vztahy s jeho nejbližšími a zanechá ho úplně samotného s nezvykle naléhavou otázkou: jaký to má všechno smysl? A člověku v depresi je na první pohled jasné, že vůbec žádný. Kupodivu i z téhle šílené situace existuje cesta ven.

Kromě psychických příznaků se deprese může projevit i na fyzickém zdravotním stavu
Kromě psychických příznaků se deprese může projevit i na fyzickém zdravotním stavu

Poznáte depresi?

Deprese se může objevit u vás nebo u někoho z vašich blízkých, aniž byste si to zpočátku uvědomili. Možná nevíte, že kromě psychických příznaků se deprese může projevit i na vašem fyzickém zdravotním stavu.

Na depresi by vás měly upozornit následující příznaky:

  • Cítíte smutek, prázdnotu a beznaděj. Tyto pocity vás provázejí většinu dne, každý den.
  • Ztrácíte zájem o věci, které jste dříve měli rádi. Přestaly vás zajímat vaše koníčky, nebaví vás trávit čas s přáteli nebo ztrácíte zájem o sex.
  • Jste podráždění a úzkostliví. Cítíte napětí, snadno se pohádáte a je pro vás těžké skutečně relaxovat.
  • Nedokážete se rozhodovat. Deprese může narušit vaši schopnost soustředění a jasného myšlení. I rozhodování v běžných věcech vám náhle připadá neskonale těžké.
  • Máte pocity viny a zbytečnosti. Tyto pocity jsou často přehnané a vůbec neodpovídají realitě. Cítíte vinu za věci, které jste nezpůsobili nebo které jste nemohli nijak ovlivnit. Můžete se cítit velmi provinile i kvůli úplným maličkostem.
  • Zabýváte se myšlenkami na smrt a sebevraždu. Tyto myšlenky mohou být různé: někteří lidé si přejí, aby byli mrtví, protože cítí, že svět bez nich bude lepší. Jiní lidé si přímo rozmýšlejí, jak sebevraždu vykonat. Berte tyto příznaky velmi vážně, a pokud se u vás objeví, navštivte ihned lékaře nebo se alespoň svěřte někomu blízkému, kdo se o vás může postarat.
  • Cítíte se fyzicky špatně – může jít o bolest hlavy, bolest zad, zmatenost, pocit tlaku na hrudi a zrychlený tep, trávicí obtíže, ztrátu chuti k jídlu nebo naopak sklon k přejídání, nespavost nebo obráceně nadměrnou potřebu spánku a těžkou únavu. Pokud trpíte podobnými příznaky, ale zatím si netroufáte navštívit odborníka, můžete vyzkoušet internetovou poradnu uLékaře.cz.

Pět tipů pro boj s depresí

Pokud jste se poznali ve výše uvedených příznacích a trpíte skutečnou depresí, svěřte se do rukou lékaře. Kromě pravidelného užívání léků a spolupráce s lékaře však existují další věci, které můžete udělat, abyste se cítili lépe:

 
  1. Změňte svůj životní styl – začněte jíst zdravěji, zařaďte do svého jídelníčku více ovoce a zeleniny. Jezte co nejvíce čerstvé stravy, vyhýbejte se polotovarům, pokud můžete, sami si vařte. Nepodceňujte kvalitní noční spánek. Otestujte se, jak kvalitně spíte. Věnujte se méně náročné fyzické aktivitě. Zpočátku to mohou být procházky, později můžete začít jezdit na kole nebo plavat.
  2. Omezte stresové situace – nenakládejte si toho na sebe příliš, život s depresí je sám o sobě dost náročný. Požádejte o pomoc rodinu nebo přátele. Máte-li stresující zaměstnání, uvažujte o změně. Deprese mohou někdy vyvolat i nezvyklé stresové situace, u žen například porod. Pokud máte dojem, že trpíte poporodní depresí, můžete si své příznaky otestovat.
  3. Buďte upřímní – není vždy snadné být upřímný ke svému lékaři, ale je to nutné, pokud vaše léčba má mít úspěch. Pokud máte pochyby o přístupu svého lékaře, řekněte mu to. Pravděpodobně ocení vaši zpětnou vazbu.
  4. Zůstaňte otevření novým myšlenkám – zkoušejte nové způsoby terapie, pokud vám je lékař navrhne. Mohou se ukázat účinnějšími, než se na první pohled zdá.
  5. Nevzdávejte se – možná cítíte beznaděj a máte pocit, že už to nikdy nebude lepší. To je však normální součást vašeho onemocnění, a pokud budete pokračovat v léčbě, je velká naděje, že se to změní.

Jak najít dobrého lékaře

Deprese je vážné onemocnění, které nezřídka končí smrtí. Člověk s depresí potřebuje odbornou lékařskou pomoc, ale svého lékaře-psychiatra musí volit uvážlivě. Pokud na to sám nemá dost sil, může mu s výběrem správného odborníka pomoci někdo z jeho blízkých.

  • Psychiatr, nebo psycholog – toto rozhodnutí záleží na vašem stavu a částečně i osobním vkusu. Těžké deprese patří do rukou psychiatra a je možné, že vás toto onemocnění dovede i k dočasné hospitalizaci v psychiatrické léčebně. Pokud vás netrápí myšlenky na sebevraždu a deprese neruinuje váš každodenní život, můžete místo psychiatra zvolit konzultaci s psychologem.
  • Jak najít dobrého psychiatra – všichni psychiatři nejsou stejně dobří a existují i takoví, které jejich povolání už hodně „semlelo“. Ptejte se známých pacientů i lékařů na jejich názor, hledejte doporučení na internetu. Hodnocené lékaře všech specializací můžete hledat také v Databázi lékařů.
  • Hledejte psychiatra specializovaného na váš problém – léčbou deprese jsou sice především antidepresiva, ale hodně záleží i na osobním přístupu lékaře. Každý psychiatr nebo psycholog má trochu jiný přístup, někdy se dokonce specializuje na určitý typ pacientů. Pokud máte specifický problém, pokuste se najít lékaře, který s ním má zkušenosti. Někteří lékaři se mohou věnovat především lidem závislým na lécích nebo alkoholu, lidem s rodinnými problémy a podobně.
  • Nebojte se poznat více lékařů – pokud si s prvním lékařem nepadnete po prvních pár setkáních do oka, nebojte se navštívit jiného. V léčbě deprese více než kde jinde záleží na úzké spolupráci pacienta a lékaře. Na druhou stranu mějte na paměti, že psychiatr je především profesionál a od vašich problémů si musí zachovávat určitý odstup.
  • Když léčba „drhne“ – máte-li zpočátku pocit, že léčba nezabírá, nepropadejte panice. Antidepresiva a léčba deprese obecně potřebuje nějaký čas, než začne účinkovat. Je možné, že budete v průběhu času muset vyzkoušet více preparátů, ale pro většinu pacientů se podaří najít účinnou léčbu, která je co nejvíce vrátí do normálního života.

Chcete se o depresi dozvědět ještě mnohem více? Hledejte další informace na serveru uLékaře.cz.

(vek)

Zdroj: www.webmd.com

Autor článku:

MUDr. Mgr. Helena Janíčková Ph.D.

Specializace: neurologie

Lékařka je vědeckým pracovníkem v oblasti neurověd. Působila ve Fyziologickém ústavu Akademie věd ČR, nyní je v rámci post-doktorandského studia v Kanadě.

Líbí se vám článek?
+33 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené:
Doporučený článek:

Soutěž o krém BELOBAZA®

Belobaza je krém pro každodenní péči, ochranu a regeneraci suché, citlivé a podrážděné pokožky.

 celý článek

x