Každodenní rizika: jogging

  • Redakce uLékaře.cz
  • 12.7.2010
  • Aktualizace: 12.7.2010
  • Hojení ran

Jogging. Droga, které na celém světě podlehly miliony lidí. Na rozdíl od klasických návykových látek ale svému „uživateli“ neškodí. Spíše naopak. Jogging totiž prosívá celému tělu. Přesto se lze i při něm zranit. A se zraněními je pak dobré umět si poradit. Ukážeme vám jak.

Odřenina dokáže sport velmi znepříjemnit
Odřenina dokáže sport velmi znepříjemnit

Tak trochu jiné běhání

Jogging je druh nezávodního běhu pro zdraví nebo kondičního běhu. Jogging původně v angličtině znamenal speciální průpravné běžecké cvičení, do češtiny ho lze volně přeložit spíše jako pomalejší vyklusávání nebo „volný běh s občasným střídáním v chůzi“. Ten by podle „definice“ neměl přesáhnout cca 20–30 minut, přičemž joggující běžci si mezi sebou mohou díky nízkému tempu běhu i povídat.

Zdravé srdce díky nohám

Jogging má blahodárný vliv jak na oběhový systém běžce, tak i na celkové zlepšení fyzické kondice, pomáhá v prevenci osteoporózy i nemocí kardiovaskulárního systému. Přesto se ale ani joggujícím sportovcům zranění nevyhýbají.

Ohrožená achillovka i chodidla

Mezi nejčastější úrazy při joggingu patří bolesti v oblasti Achillovy šlachy, v koleni, v lýtku anebo v chodidlech. Nejčastěji jsou způsobeny nadměrnou zátěží při běhu, špatným strečinkem před během nebo nevhodnou obuví. Velmi častými zraněními jsou i různé odřeniny, ať už od pádů, nebo od tření v oblasti stehen. Oděrky a odřeniny sice zdraví běžce nijak zásadně neohrožují, nicméně například právě odřeniny stehen dokážou jogging pěkně znepříjemnit. Naštěstí ale existuje metoda, jak odřeniny velmi rychle a účinně zhojit.

 

Odřenina se lépe hojí ve vlhku

Pokud běžec trpí odřeninami, může v zásadě zvolit dva postupy léčby. Vybírat můžete mezi klasickým postupem a metodou vlhkého hojení. Druhý způsob v pořadí reprezentuje například český výrobek HemaGel a oproti klasickým postupům má několik výhod.

Jednak udržuje v ráně vlhké prostředí a zrychluje tak hojení až o polovinu a jednak má i schopnost chemicky vázat kyslíkové radikály vznikající při zánětlivých procesech, čímž zabraňuje jejich negativnímu působení v místě poranění. Mezi výhody vlhkého hojení pomocí HemaGelu tak patří jak úspora času a menší počet převazů, tak i snížení výskytu komplikací. Proto na oděrky z joggingu používejte jedině HemaGel!

Hemagel i na předpis

Přípravek Hemagel, vyvinutý českými vědci, hradí od ledna 2010 zdravotní pojišťovna. Úhrada pokryje tři čtvrtiny ceny. Pacienti až do konce roku 2009 platili v lékárně za pětigramové balení přibližně 150 korun, za třicetigramové 450 korun. Od ledna 2010 zaplatí s použitím poukazu na zdravotnický prostředek vystavený lékařem za malé balení pouze 38 korun, za velké 113 korun.

Zařazením do úhradové vyhlášky se mast stala pro nemocné dostupnější. Pacienti ušetří peníze a rychleji a bez komplikací se jim hojí rány. Peníze ušetří i zdravotní pojišťovna, komplikace léčbu prodražovaly.

(kam)

Zdroje:
http://runninginjuryfree.org/
http://www.betterhealth.vic.gov.au/bhcv2/bhcarticles.nsf/pages/Running_and_jogging_prevention_injury

Líbí se vám článek?
+2 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: