Od bolesti kloubů uleví i správná skladba stravy

Lidé jsou různí a každému prospívá či škodí něco jiného. To platí i o relativně velké části nemocných revmatoidní artritidou – ti totiž tvrdí, že na ztuhlé a bolavé klouby pomáhá speciální jídelníček.

Vysledujte, které potraviny prospívají právě vašemu tělu
Vysledujte, které potraviny prospívají právě vašemu tělu

Na vlastní klouby

Nejde však o vědecky prokázanou skutečnost. A  odborníci argumentují, že i kdyby existovaly potraviny ulevující od projevů onemocnění, bylo by velmi těžké určit, o jaké konkrétní složky se jedná. Ale proč to alespoň nezkusit? Nabízíme pár tipů, které když nepomohou, tak rozhodně neuškodí.

1. Nezapomínejte na omega-3

Podle několika studií můžou pacienti s  revmatoidní artritidou z konzumace potravin bohatých na omega-3 mastné kyseliny opravdu jen získat. Nejen že jim to pomůže díky přítomným protizánětlivým účinkům, ale navíc to prospěje i jejich srdci. Jediným problémem může být cena takovéto diety, protože studie doporučují 3 gramy omega-3 mastných kyselin denně.

Doporučené téma: Léčba bolesti

Poslední článek:
Trápí vás bolesti hlavy? Možná za to mohou hormony!
Bolesti hlavy mohou být způsobeny mnoha faktory, včetně genetické výbavy či stravovacích návyků. U žen navíc k...  zobrazit téma

2. Inspirujte se středomořskou kuchyní

V roce 2003 zkoumali vědci dvě skupiny pacientů, z  nichž jedni si dopřávali středomořské dobroty, a druzí ne. Šlo zejména o jídla bohatá na ovoce, zeleninu, obiloviny, luštěniny a olivový olej. Hádejte, kdo z toho vyšel lépe? Po třech měsících se studie vyhodnotila ve prospěch pacientů se středomořskou dietou. Není jasné, zda šlo o dlouhodobý účinek, každopádně je dobré ve svém jídelníčku ovoce a zeleninu neopomíjet.

 

3. Síla ve slupce

V jedné studii se pacienty s  revmatoidní artritidou pokoušeli předělat na vegetariány a vegany. Nemocným se postupně snížily bolesti i polevila ranní ztuhlost a zlepšila se síla stisku – to vše v  porovnání s  těmi, kteří na svém jídelníčku nezměnili nic. Naneštěstí ne všichni byli schopni udržet dietu po celou dobu studie, tj. po jeden rok. Na každý pád je dobré jíst všechny ty ovocné a  zeleninové antioxidanty, které chrání naše tkáně před poškozením.

4. Doplňky stravy

Opět existují výzkumy, které prokázaly příznivý účinek vitamínu E, který snižuje bolest a postižení kloubů. Také jsou tu dohady, že selen snižuje ztuhlost a otoky kloubů. Ovšem zatím pro to není dostatek studií.

Zdravotní rovnováha

Snahou žít zdravěji nic nezkazíte a o nic nepřijdete. Nebojte se zkoumat, jak vaše zdraví funguje a co mu prospívá. Zkuste jíst všechny ty zdravé věci, které "zdravě" i chutnají. Třeba jim přijdete na chuť.

(dak)

Zdroj: www.health.com

Autor článku:

PharmDr. David Karaba Ph.D.

Líbí se vám článek?
+29 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Nové téma | zodpovězené dotazy
Mastičky | Od: Pavla | 17.2.2016 15:13
Já na bolest kloubů zkoušela různé mastičky, dokud
jsem nenarazila na Almiral gel. Ten mi pomohl skoro
hned
reagovat
re:Mastičky | Od: Luki | 14.3.2017 14:24
misto tehle nenapadne reklamy
bych vsem doporucil spise zajit k
lekari, aby presne diagnostikoval
onemocneni kloubu,. jinak si
muzete i uskodit.
reagovat
mazání z konopí | Od: Bára | 8.6.2016 10:04
Tento gel neznám, ale pro mě zatím
nejlepší co jsem kdy vyzkoušela je
konopné mazání Mentholka,
doporučila mi ho lékárnice a jsem
spokojená, po namazání je bolest
kloubů i svalů fuč
reagovat
re:Mastičky | Od: aidam | 26.2.2016 16:34
No ono hodně ulevuje už jenom to, že to chladí
reagovat
re:Mastičky | Od: Marie | 22.2.2016 15:39
Mě pomáhá Almiral spíš na bolesti svalů. V tom je
nepřekonatelný :-)
reagovat
re:re:Mastičky | Od: Berková | 24.2.2016 13:40
Jj taky na bolesti svalů
reagovat
re:re:re:Mastičky | Od: Braun | 25.2.2016 16:41
Občas po plavání me bolí celé tělo. Pomůže mi to i
na toto?
reagovat
re:re:re:re:Mastičky | Od: Bleskovka | 29.2.2016 13:36
Právě na tyto potíže je to určené.
reagovat
re:re:Mastičky | Od: Eva | 23.2.2016 14:49
Na svaly? Tak to je super, dá to po sportu
reagovat
re:Mastičky | Od: Mirek | 19.2.2016 15:52
Souhlasím, mám stejné zkušenosti
reagovat
pohyb a prevence | Od: Šárka | 28.2.2014 21:37
Krom stravy je důležitý i pohyb a prevence. Jelikož
klouby se opotřebávají je nutné jim kolagen
dodávat. Já jsem si koupila colavital, který je
přírodní produkt a je vytvořen v česko-švýcarské
spolupráci, takže opravdu zaručuje úspěch :)
reagovat
re:pohyb a prevence | Od: Emil | 21.4.2015 11:05
Naprosto souhlasím, klouby nesmí zatuhnout. Cvičení by nemělo být příliš náročné, zato ale pravidelné, třeba i 2-3x denně. Stačí i rychlá procházka. Do stravy je dobré začlenit taky lněné semínko. A dobře se mi k tomu osvědčil Proenzi 3 plus.
reagovat
re:pohyb a prevence | Od: Darina | 1.6.2014 13:40
Děkuji za velmi dobrý tip na Colavital. Začala jsem
ho užívat před operací a opravdu bylo hojení
rychlejší a méně bolestivé. Teď užívám preventivně.
Výborný produkt za super cenu.
reagovat
 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: