Sportování pro každého… alergika

  • Redakce uLékaře.cz
  • 31.5.2013
  • Aktualizace: 3.6.2013
  • Bez alergie

Pokud trpíte sezonními alergiemi či sennou rýmou, pak pro vás mohou být venkovní sportovní aktivity poměrně nepříjemným zážitkem. Dokonce i  krátká zátěž bývá náročná. Zkuste se řídit několika následujícími jednoduchými radami, předtím než si půjdete zasportovat na čerstvý vzduch – vyvarujete se tak, nebo alespoň zmírníte nepříjemné projevy alergie, jako je kýchání, slzení očí a posmrkávání.

Nejvyšší koncentrace pylů je ráno, poté až při smrákání
Nejvyšší koncentrace pylů je ráno, poté až při smrákání

Jděte na to s rozumem

  • Koncentrace alergenů. Měli byste přesně znát svoje alergeny a dle aktuální předpovědi hlídat jejich koncentraci v ovzduší. Je udávána počtem částic na kubický metr vzduchu. Množství alergenů, které mohou být pro organismus zatěžující, se den ode dne různí.
  • Počasí. Vyhněte se tělesné zátěži, když prší, je vítr, vysoká vlhkost vzduchu nebo naopak suché parno. V takovýchto podmínkách bývá koncentrace alergenů nejvyšší. Ve větrném počasí můžou být navíc rozptýlené až na kilometry daleko a způsobovat neinfekční zánět spojivek. Ve vlhku se zase astmatikům špatně dýchá a vlhké teplo přeje plísňovým sporám.
  • Správná aktivita ve správný čas. Nejvyšší koncentrace pylů v ovzduší je mezi šestou a devátou hodinou dopolední, poté pak při smrákání. Pokud chcete být aktivní v tuto dobu, zvažte nošení obličejové masky s protipylovým filtrem. Po příchodu domů vypláchněte nos roztokem slané vody k odstranění částic v něm zachycených.
  • Léky vždy po ruce. Prevence je lepší než léčba, proto neotálejte s užitím léků ještě před nástupem pylové sezony, pokud je tedy neužíváte celý rok. Nejlépe několik týdnů před nástupem inkriminovaného období.
  • Přiměřená zátěž. Zapomeňte na sport, pokud se cítíte unavení nebo jinak oslabení – imunitní systém je náchylnější k rychlejším a závažnějším obranným reakcím vůči alergenům. Může se stát, že i přes dodržení všech opatření se cítíte vyčerpaní a bez energie. To je způsobeno právě alergeny. Doporučuje se nezůstávat při takové fyzické kondici dlouho venku. Rovněž pokud si vezmete léky ještě doma a necítíte se ve své kůži, vyplatí se zůstat odpočívat.
  • "Úklid" alergenů. Nejhorší příznaky alergie se obvykle neobjeví dříve než za hodinu od kontaktu s alergenem, proto ještě venku se může člověk cítit dobře. Po návratu ze sportu je důležité oblečení vyprat, osprchovat se a umýt si vlasy, aby byly odstraněny veškeré dráždivé částice.

(vav)

Zdroje:
running.about.com
www.webmd.com
www.myhealthpublisher.com
www.diyhealth.com

Líbí se vám článek?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené:
Doporučený článek:

Soutěžte s Belcurou

 celý článek
Doporučený článek:

Soutěžte s Belcurou

Atopická, suchá nebo podrážděná pokožka bezesporu vyžaduje důslednou péči. Svědění v těchto případech dokáže být velice nepříjemné. Kůže je navíc zranitelná a náchylnější k...  celý článek

x