Staňte se novým člověkem – kvůli svému srdci

Kardiovaskulární choroby jsou v České republice zabijákem číslo jedna. Jedním z důvodů této alarmující skutečnosti je i značná nepopularita zdravého životního stylu. Přitom jde jen o dodržování několika jednoduchých pravidel.

Kouření, alkohol, špatná strava a žádný pohyb – pro srdce nepřátelé číslo jedna
Kouření, alkohol, špatná strava a žádný pohyb – pro srdce nepřátelé číslo jedna

1. Přestaňte kouřit

Je to sice obtížné, ale zotavit se z infarktu či mrtvice nebo doživotně zápasit s chronickou srdeční chorobou je ještě těžší. Pokud chcete s tabákem opravdu skoncovat, vsaďte na pomoc odborníků.

2. Stravujte se zdravě

Jídlo podstatně ovlivňuje zdraví, proto buďte vybíraví. Vsaďte na nízkokalorické potraviny bohaté na vitamíny, minerály, vlákninu a další živiny. Jídelníček by se měl skládat převážně ze zeleniny, ovoce, celozrnných výrobků, vlákniny, ryb, libového masa a nízkotučných mléčných výrobků.

3. Nepodceňujte cholesterol

Tuky ukládající se v cévách jsou časovanou bombou. Nezbývá proto než rychle snížit příjem nasycených tuků a cholesterolu, důležité je i hýbat se. Pokud ani dieta a pohyb nestačí, předepíše lékař tabletky, které při pravidelném užívání pomohou cholesterol snížit.

4. Snižte krevní tlak

Vysoký krevní tlak je rizikový faktor mrtvice. Zotavování po mrtvici je velice obtížné, řada pacientů se doživotně potýká se zdravotními následky. Snažte se proto mít pravidelný pohyb, méně solte a případné léky užívejte přesně podle doporučení lékaře.

 

5. Hýbejte se

30 minut fyzické aktivity denně nebo alespoň 5 dní v týdnu pomáhá snížit krevní tlak i cholesterol. Také hmotnost se díky pohybu snadněji udržuje ve správném rozmezí. Pokud nejste zvyklí cvičit, začněte pozvolna a pod odborným vedením.

6. Hlídejte si hmotnost

Obezita je u nás doslova epidemií, ohrožuje dospělé i děti. Nepříznivě ovlivňuje zdraví a zvyšuje riziko rozvoje kardiovaskulárního onemocnění. Nadváze lze účinně čelit pouze zdravým stravováním, omezením přísunu kalorií a sportem.

7. Vyhýbejte se stresu

Člověk s věčně napnutými nervy má sklon přejídat se, začít kouřit nebo stupňovat svůj návyk. Stres v mládí pak představuje zvýšené riziko vysokého krevního tlaku ve středním věku.

8. Omezte alkohol

Nadměrné pití alkoholických nápojů může prostřednictvím zvýšení krevního tlaku vést až k mrtvici nebo srdečnímu selhání. Nepříznivě ovlivňuje také různé arytmie, onkologická onemocnění či obezitu. Přispívá i k větší nehodovosti a sebedestruktivnímu chování.

(mzm)

Zdroj: http://www.heart.org/HEARTORG/Conditions/HeartAttack/PreventionTreatmentofHeartAttack/Lifestyle-Changes_UCM_303934_Article.jsp#

Líbí se vám článek?
+39 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: