Střevní bakterie – pomocníci ke štíhlé linii?

• Redakce uLékaře.cz
  • 14.10.2016
  • Aktualizace: 14.10.2016
  • uLékaře.cz

Mikroorganismy žijící v našich střevech mají neuvěřitelný vliv na celý organismus. Dokonce se angažují v nárůstu či poklesu naší hmotnosti. Pokud některému člověku tyto bakterie dlouhodobě ve střevech schází, lze je transplantovat od vhodného dárce.

Snížená rozmanitost střevní mikroflóry je pevně spojena s vysokým indexem tělesné hmotnosti

Vliv střev na cholesterol

Snížená rozmanitost střevní mikroflóry je pevně spojena s vysokým indexem tělesné hmotnosti (BMI, body mass index) a triglyceridů, jakož i s nízkou hladinou „hodného“ cholesterolu (HDL). Tak zní závěr vědecké studie k otázce, jak střevní mikroflóra ovlivňuje váhu a hladinu cholesterolu. Při sledování 34 střevních bakterií ve spojitosti s BMI a tuky bylo zjištěno, že složení střevní mikroflóry vysvětluje až 6 % kolísání hladiny tuků, a to nezávisle na věku, pohlaví a genetických předpokladech hostitele. Nicméně střevní mikroflóra měla malý vliv na hladinu „špatného“ cholesterolu (LDL) i celkového cholesterolu.

Bez bakterií trpí srdce

Je známo, že složení bakterií ve střevech je spojeno s náchylností jedince k mnoha chorobám. Vědci zjistili, že pokud neobývá vaše střeva dostatečný počet druhů bakterií ve správném počtu, pak máte vyšší riziko vzniku srdečních nemocí. Zkoumána byla souvislost mezi střevní mikroflórou, BMI a hladinou tuků. Studie poskytla důkazy o spojitosti mezi střevními bakteriemi a krevními tuky. Tyto znalosti by mohly přispět k lepší prevenci kardiovaskulárních onemocnění. Jak výzkum probíhal?

• Odborníci provedli systematický rozbor genů hostitele (člověka), střevní mikroflóry, BMI a krevní tuků u 893 lidí.
  • Pomocí moderních technologií zkoumali, které konkrétní střevní bakterie byly spojeny s BMI a krevními lipidy.
  • Zjišťovali též, kolik procent z celkového kolísání hladiny tuků v krvi by mohlo být vysvětleno střevní mikroflórou vzhledem k věku, pohlaví, BMI a genetickým předpokladům hostitele.

V hlavní roli mikroflóra

Správné hladiny tuků byly spojeny se zvýšenou mikrobiální rozmanitostí. Vědci identifikovali 34 druhů bakterií, které ovlivňují BMI a krevní tuky. Zjistili, že složení střevní mikroflóry má jen malý vliv na „špatný“ cholesterol (LDL) a celkový cholesterol. Zato vysvětluje rozdíl u 4,5 % BMI, 6 % triglyceridů a 4 % „hodného“ cholesterolu (HDL), a to nezávisle na věku, pohlaví a genetických vlivech.

A co metabolismus?

Vědci identifikovali, které druhy bakterií stojí za nízkým BMI a štíhlou linií, a naopak určili, které organismy způsobují vysoké BMI, tedy i obezitu. Bakterie pomáhající udržovat správnou váhu rovněž zajišťují vysoký „hodný“ cholesterol (HDL) a nízkou hladinu triglyceridů. Výzkumníci tak potvrdili významnou úlohu těchto bakterií v lidském metabolismu.

Důsledky bádání

Tato vědecká zjištění jen potvrdila, že má smysl tzv. fekální transplantace. To je proces přenesení fekálních bakterií ze zdravého jedince do příjemce. Proces pomůže jak v prevenci, tak při léčbě nemocí. Odborníci dokázali, že střevní mikroflóra má skutečně vliv na tělesnou hmotnost a hladinu tuků v krvi. Ovlivňuje také vznik celé řady onemocnění.

Zdroj: http://www.medscape.com/viewarticle/850858