Udržte své klouby zdravé

Osteoartritida je nejběžnější typ artritidy. Přetížení nebo zranění poškozuje kloubní chrupavky, kosti se o sebe odírají, klouby otékají a tuhnou. Mohou se vytvořit bolestivé výrůstky nebo ostruhy.

Ztuhlost kloubů zmírníte pravidelným lehkým posilováním
Ztuhlost kloubů zmírníte pravidelným lehkým posilováním

Revmatoidní artritida je autoimunitní onemocnění s těžkým zánětem a silnými bolestmi kloubů.

Bez pohybu to nepůjde

  • Ať děláte cokoliv, měňte často pozici a čas od času se projděte. Zmírníte tím ztuhlost kloubů.
  • Zranění může kloub vážně poškodit. Při sportu a jiných rizikových aktivitách používejte chrániče, případně ortézu.
  • Každý den nebo alespoň 3x týdně se protáhněte. Nejprve ale svalstvo zahřejte krátkým cvičením!
  • Vyberte si sport s minimem otřesů (chůze, cyklistika, plavání). Je zde menší riziko zranění a nedochází k poškozování chrupavek. Do tréninku zařaďte i lehké posilování.
  • Posilujte svaly kolem kloubů. Slabé svalstvo v těchto partiích zvyšuje zátěž kloubů a riziko rozvoje osteoartritidy.
  • Pro lepší rovnováhu, vzpřímený postoj a snížení opotřebovávání kloubů posilujte hluboké svalstvo trupu.
  • Je normální, že po sportování tělo bolí, pokud bolest trvá déle než 48 hodin, došlo k přetížení. Příště zmírněte trénink!
  • Procvičujte klouby v plném rozsahu jejich pohyblivosti, snižuje se tím ztuhlost a udržuje pohyblivost kloubu.

Zbavte se přebytečných kilogramů

Snižte svou hmotnost o pár kilogramů, ulehčíte svým kloubům i zádům a snížíte riziko poškození kloubních chrupavek.

 

Doporučené téma: Léčba bolesti

Poslední článek:
Trápí vás bolesti hlavy? Možná za to mohou hormony!
Bolesti hlavy mohou být způsobeny mnoha faktory, včetně genetické výbavy či stravovacích návyků. U žen navíc k...  zobrazit téma

Čím se klouby živí?

  • Omega-3 mastné kyseliny – pomáhají udržovat zdravé klouby a potlačují zánět. Jejich zdrojem jsou ryby, zejména makrela a losos.
  • Vápník a vitamin D – udržují silné kosti. Jejich zdrojem jsou mléčné výrobky, ale také listová zelenina.
  • Chondroitin a glukosamin – jsou přirozené součásti chrupavek. Lze je užívat jako kloubní výživu ve formě potravinových doplňků.

O vhodném cvičení, dietě a užívání doplňků stravy se poraďte se svým lékařem.

(mzm)

Zdroj: arthritis.webmd.com

Čtěte dále:

Autor článku:

Markéta Musilová

Odborný garant článku:

MUDr. Jiří Náhlovský

Líbí se vám článek?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Nové téma | zodpovězené dotazy
rady | Od: Karel | 31.5.2014 23:15
tyto rady jsem zkoušel všechny, některé pomáhají víc, některé mín, z přípravků v lékárně jsem si koupil Colafit a nemohu si stěžovat
reagovat
 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Trombóza a embolie
Články: Trombóza a embolie
Hluboká žilní trombóza a...
Nikotin zužuje vaše cévy na dlouhých dvacet minut…
Články: Nikotin zužuje vaše cévy na dlouhých dvacet minut…
Skutečnost, že kouření...
Porucha jater se projeví i na rukou
Články: Porucha jater se projeví i na rukou
Jaterními chorobami, ať už...
Muzea, hrady, zámky .... 30.000 památek z celé ČR
Bronchitida (zánět průdušek)
Články: Bronchitida (zánět průdušek)
Pod pojmem bronchitida se...
Opiáty na cestě historií lidstva – I. část
Články: Opiáty na cestě historií lidstva – I. část
Opiáty a opium samotné jsou...
7 800 Tipů kam na výlet z celé ČR
Turistikou ke zdraví s Turistika.cz
Naposledy čtené: