Vlašské ořechy snižují hladinu cholesterolu

Při dietě se obecně ořechy příliš nedoporučují, protože jsou tučné a kalorické. Dle posledních výzkumů se ale ukázalo, že vlašská jádra mají kromě vynikající chuti i prospěšný vliv na zdraví – snižují totiž hladinu cholesterolu, čímž blahodárně působí na naše srdce.

Ořechy se snažte kombinovat s nízkokalorickými potravinami
Ořechy se snažte kombinovat s nízkokalorickými potravinami

Zdravé mlsání

Vlašské ořechy obsahují velké množství omega3-mastných kyselin a fytosterolů. Mají dokonce až pětinásobné množství omega3-mastných kyselin než ostatní druhy ořechů. Stačí tedy zkonzumovat hrst těchto jader denně a účinek na hladinu cholesterolu v krvi by se měl projevit. A co že je to za látky?

  • Omega3-mastné kyseliny jsou zdraví prospěšné tuky, které snižují v krvi hladinu triacylglycerolů a LDL-cholesterolu (zlého cholesterolu). Tím zpomalují nástup aterosklerózy a poškození cév.
  • Fytosteroly mají též příznivý vliv, hlavně na snížení hladiny LDL-cholesterolu v krvi.

Kromě výše uvedených zdraví prospěšných látek obsahují vlašská jádra navíc také řadu vitamínů (především E a B), vlákninu a stopové prvky.

Tipy pro váš jídelníček

  1. Snídaně: jogurt s ořechy, cereální müsli s ořechy zalité mlékem, tvaroh s medem a ořechy.
  2. Svačina: hrstička ořechů či kousek ořechové bábovky.
  3. Oběd: ořechy mohou zajímavě dochutit maso, mohou být součástí přílohového salátu nebo základem dezertu.
  4. Svačina: ovocný salát s vlašskými ořechy, směs ořechů obsahující vlašská jádra.
  5. Večeře: zeleninový salát s modrým sýrem a ořechy, rozpečený hermelín s jádry a medovou zálivkou, sýrový talíř s ořechy.

Jak je vidět, využití ořechů v kuchyni je velmi široké, stačí zapojit fantazii. Nezapomínejte ale na poměrně vysokou kalorickou hodnotu vlašských jader – ve 100 g je více než 2 500 kJ, což představuje zhruba třetinu celodenního doporučeného kalorického příjmu pro dospělého člověka. Snažte se je proto kombinovat se zeleninou a jinými nízkokalorickými potravinami.

(vesa)

Zdroj: http://cholesterol.about.com/od/treatments/a/walnut.htm

Autor článku:

MUDr. Veronika Šabatová

Autorka je pediatr-neonatolog.

Líbí se vám článek?
+28 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: