Vysoký cholesterol? Nespoléhejte jen na léky!

  • Redakce uLékaře.cz
  • 5.10.2015
  • Aktualizace: 5.10.2015
  • uLékaře.cz

Máte vysoký cholesterol či jinak porušenou hladinu tuků v krvi? Pomoci mohou samozřejmě odpovídající preparáty, ovšem pro své zdraví toho můžete mnoho udělat i vy sami!

Změnou jídelníčku lze dosáhnout i úplné úpravy krevních tuků.
Změnou jídelníčku lze dosáhnout i úplné úpravy krevních tuků.

Dyslipidémie, tedy porušené hladiny krevních tuků, patří mezi nejvýznamnější rizikové faktory kardiovaskulárních příhod. Jako důsledek dyslipidémie vzniká ateroskleróza. Projevy takzvaného kornatění cév mohou být velmi dlouho nenápadné. Hrozí ale, že se nakonec takto postižené cévy ucpou, což způsobí infarkt myokardu či mrtvici.

Možná řešení

Léčba dyslipidémií má tři základní pilíře:

  • dietu,
  • režimová opatření,
  • léky.

Poté, co vás lékař vyšetří, určí, jaké máte celkové riziko kardiovaskulární příhody a jaké by měly být cílové hodnoty krevních tuků. Na základě toho poté rozhodne o terapii. Někdy není potřeba léky vůbec nasazovat a vše se dá zvládnout jen změnou životního stylu. To ale záleží hlavně na pacientovi samotném. Čím tedy můžete svému zdraví prospět? 

1. Dieta je základ

Změnou jídelníčku lze dosáhnout i úplné úpravy krevních tuků. Správná dieta by měla obsahovat dostatek ovoce, zeleniny, nízkotučných mléčných výrobků a ryb (doporučuje se konzumace 2× týdně). Jen 30 % z celkové přijaté energie by mělo pocházet z tuků a ve stravě by mělo být maximálně 300 mg cholesterolu denně. Velmi důležitý je také dostatek vlákniny. Ta totiž:

 
  • zpomaluje trávení a tak prodlužuje pocit sytosti,
  • váže na sebe vodu, čímž urychluje průchod tráveniny tlustým střevem a zároveň ho tak čistí,
  • snižuje hladinu cholesterolu.

2. Kilogramy pod kontrolou

U obézních pacientů se doporučuje snížení váhy o 5–10 %. S každým kilogramem navíc se totiž zvyšují i hladiny tuků v krvi.

3. Pohybem ke zdraví

Pravidelné cvičení je důležité pro obézní jedince, kterým pomůže se shazováním přebytečných kil. Cvičit by ale měli i všichni ostatní, protože pohyb pomáhá tělu regulovat hladinu tuků v krvi. Ideální je alespoň 30 minut pohybu 4–5× týdně. Vhodná je například:

  • turistika,
  • plavání,
  • jízda na kole.

Správnou intenzitu pohybu můžete sledovat podle tepové frekvence. Měla by kolísat mezi 60 a75 % maximální tepové frekvence. Tu vypočítáte tak, že svůj věk odečtete od čísla 220.

3. Konec s kouřením

S tabákem je nezbytně nutné přestat. Ze začátku vám s tímto úkolem mohou pomoci nikotinové náhražky. Konkrétní pomoc a rady, jak přestat kouřit, získáte ve specializovaných poradnách.

(mak)

Zdroj: http://www.solen.cz/pdfs/int/2001/10/05.pdf

Autor článku:

Markéta Kudrnová

Odborný garant článku:

MUDr. Jiří Náhlovský

Líbí se vám článek?
+47 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: