Zdravé jídlo prodlužuje život

Během historie se u lidí změnila hlavní příčina smrti. Kdysi nejvíce umírali na infekce, dnes je nejčastěji ohrožují chronické nemoci, přesněji kardiovaskulární onemocnění a rakovina. Vše ale lze ovlivnit tím správným směrem. Řešení nabízí správná skladba potravy.

Zdravá strava snižuje o 40 % vznik chronických nemocí
Zdravá strava snižuje o 40 % vznik chronických nemocí

Zcela zdravému způsobu stravování dává přednost pouze jeden ze šesti lidí důchodového věku. Přitom zdravější jídelníček u nich prokazatelně snižuje úmrtnost na rakovinu. Že nejde o okrajový problém, ukazují odhady počtů lidí na naší planetě. V roce 2030 bude totiž přibližně miliarda lidí na Zemi starší 65 let. Osvojit si správný způsob stravování znamená nejen snížení rizika smrti na následky některé z civilizačních chorob, ale i celkové zvýšení kvality života seniorů.

Odborníci sledovali konzumaci více než 100 potravin, díky kterým rozdělili „jedlíky“ do šesti skupin podle toho, jaký druh potravin převažoval:

 
  • Zdravým potravinám dalo přednost 14 % sledovaných.
  • Cereálie si oblíbilo 15 % konzumentů.
  • Celozrnné pečivo a obiloviny tvořily velkou část jídelníčku 18 % strávníků.
  • Maso, smažená jídla a alkohol převažovaly v jídelníčku 27 % lidí.
  • Mléčné výrobky s vysokým obsahem tuku si neodpustí 13 % z nich.
  • Sladkosti a sladká jídla se ve velkém množství objevovaly u 13 % sledovaných osob.

„Zdravě jíst“ znamená zajistit svému tělu vysoký příjem:

  • nízkotučných mléčných výrobků,
  • ovoce a zeleniny,
  • celozrnného pečiva,
  • drůbežího masa a ryb,
  • rýže,
  • těstovin.

Zároveň je dobré vyvarovat se tučnému masu, smaženým jídlům, sladkostem a vysokokalorickým nápojům, kam patří i alkohol.

Právě straší lidé, kteří se takto stravují, mají oproti jedlíkům sladkostí a tučných jídel o 40 % menší riziko úmrtnosti na chronické nemoci včetně rakoviny. Strávníci spadající do skupin cereálie a obiloviny měli přibližně stejně nízké riziko úmrtnosti jako ti se správným stravováním. Další důvod, proč se nad svým jídelníčkem nejen zamyslet, ale „zdravé novinky“ do něj také zařadit.

(ercp)

Zdroj:
www.medicalnewstoday.com

Líbí se vám článek?
+3 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: