Karcinom prostaty, chemická kastrace

Dobrý den, Prosím Vás o radu. Můj otec měl 15. 5. 2013 tuto diagnozu, cituji z nálezu od p. doktora: NO:generalizovaný karcinom prostaty, meta skeletu, PSA vstupní více než 73, na Lanbice PSA zatím 5,8 GS 4+3 Ct3 ND M1b řešení: 15.5.2013 D:kompletní androgení blokáda, bicalutamid již 5 týdnů 150 mg denně, dnes aplikován Eligard. Lanbica ještě měsíc v dávce 150 mg, dále již jen50 mg denně, kontrola s PSA 20.8. 2013 20.8. 2013 S: bez potíží O: PSA 0,01, celkově n.n. PSA 0,01, celkově n.n. bez alterace. Aplikován Eligard s.c. D: kontrola 22.11.2013, po dohodě s pacientem vysazujeme Lanbicu 22.11.2013 S: Lanbicu již od minulé kontroly nebere, přesto další pokles PSA O: celkově n.n. PSA méně než 0,002 Aplikován Eligard s.c. D: kontrola s PSA 24.2.2014 28.02.2014 S: bez potíží. O: PSA méně než 0,002, celkově výborný stav, břicho, bedra, 2G bpn. p.r. prostata vymizelá, SONO m.m. a ledvin bez patrné patologie, aplikován Eligard s.c. D: kontrola s PSA 30.5.2014 Lékař otci na začátku léčby sdělil, že pokud PSA klesne na nulu, nebude již třeba aplikovat injekcí lék, který způsobuje chemickou kastraci (což je patrně ten zmíněný Eligard), který měl způsobit blokaci testosteronu. PSA již kleslo a tak otec sdělil lékaři, zda by již bylo možné vysadit tyto injekce, jak byli dříve domluveni, ale lékař mu sdělil, že chce dál pokračovat s touto metodou a injekce na chem. kastraci dál aplikovat. Otec se bavil i s p. primařem, ten sdělil, že by bylo možné tyto injekce vysadit a PSA sledovat. Mohl byste mi prosím napsat Váš názor? Děkuji moc. S pozdravem Bohumil.

Odpověď odborníka:

Milý Bohumile, obě možnosti jsou možné a ani jedna není špatná. Jistě jste již pochopili, že hlavním efektem této léčby je blokáda mužských pohlavních hormonů (testosteronu). Bohužel každá hormonální léčba dříve nebo později dospěje do stadia rezistence, to znamená přestane fungovat - jistě Vám vysvětlili, že u generalizovaného onemocnění nelze očekávat vyléčení. Ted efekt léčby je dobrý a cílem je, aby co nejdéle se udržel a hlavně, aby Vašemu tatínkovi se žilo dobře. Takže pokud ho trápí nežádoucí účinky léčby, je možné na čas vysadit, pečlivě sledovat PSA a při vzestupu opět začít léčit. Udává se, že efekt této přerušené léčby by měl být stejný jako u té bez vysazení. Zdravím tatínka a držím palce!

MUDr. Karolina Kašparová
MUDr. Karolina Kašparová

Specializace: Onkologie
Pracoviště: Onkologická ambulance AntiCa Kladno, Onkologická klinika VFN Praha

Líbí se vám odpověď?
+1 Ano Ne
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: