Nafouklé břicho

Dobry den,uz asi tak dva roky mam problem s nafouklym brichem. Rano vstanu a je normalni,ale v momente jak vypiju vodu nebo neco snim hned se mi nafoukne jak kdybych byla tehotna. Bricho me,ale pritom neboli ani, nic podobneho..U meho praktickeho lekare jsem byla,ten me poslal na sono,ale nic mi nenasli,jen ze mam trochu nafoukle streva. Stolici mam skoro kazdy den,ale ne pravidelnou a ve stejny cas. Zacala jsem i hodne pit tak 3litry denne,ale porad ho mam nafouklee,poradite mi prosim co s tim? Nemmuze to byt i s antikoncepce,kterou beru uz asi 5 rokem? Predem dekuji za odpoveed.

Odpověď odborníka:

Dobrý den. Nadmutí může mít řadu příčin a v rámci internetové poradny bez dalšího vyšetření bohužel nemohu jednoznačnou příčinu stanovit. Může být příznakem některých chorob (nejen) trávicí soustavy, které je potřeba vyloučit - toto ovšem spíše nebude Váš případ, základní vyšetření jste absolvovala bez nálezu patologie, neuvádíte jiné potíže.... U mladých lidí jsou podobné problémy nejčastěji známkou tzv. střevní dysmikrobie - nevyváženého složení střevní flory (bakterií ve střevě). Velký vliv má složení a způsob úpravy potravy, kterou přijímáme. Každý má míru tolerance jinde - někoho nenafoukne ani kýbl zelí, někomu stačí kousek pečiva a je z něj vzducholoď. Potíže můžete zkusit vyřešit úpravou jídelníčku. Vyhýbejte se vysloveným nadýmacím bombám (luštěniny, zelí, kapusta, česnek ad.), omezte i potraviny s velmi vysokým obsahem vlákniny (i když jsou obecně považovány za zdraví prospěšné). Nadýmat může i vyšší příjem cukrů a sladkých potravin, případně také kombinace cukry (škroby) + bílkoviny. Zelenina se lépe tráví tepelně upravená (i když se tak připravíme o část vitamínu). Pečivo (třeba i celozrnné) raději trochu starší než čerstvé. Obecně nejde jen o to, co jíme, ale i jak to jíme. Je lépe jíst častěji a menší porce, při jídle nepít, pořádně kousat, sedět v kolmé poloze. Kromě úpravy stravovacích zvyklostí mohou pomoci laktobacily. Jsou přirozeně obsaženy v zakysaných mléčných výrobcích, např. v jogurtech (i v "obyčejných", ale volte pokud možno co nejvíce přírodní - bez konzervantů, škrobů, extra prodloužené trvanlivosti atd...,), případně lze v lékárně zakoupit různé přípravky obsahující "přátelské" střevní bakterie, tzv. probiotika. Velmi účinnou zbraní je pohyb - nemusí být intenzivní, stačí třeba rychlejší chůze. Zkuste se tedy po jídle trochu projít, lehce si zacvičit nebo se protáhnout. Z přírodních prostředků proti nadýmání působí některé byliny a čaje - nejlépe asi fenyklový nebo směs fenykl/kmín, dále třeba máta, tymián, šalvěj, majoránka, rozmarýn, hřebíček. Doporučují se i střídavě teplé a studené obklady na břicho. U žen někdy bývá souvislost se svaly pánevního dna a postavením páteře, tady může pomoci cvičení zaměřené na tyto partie (pilates, jóga ap.) či zkušený fyzioterapeut. Souvislsot s antikoncepcí dle mého názoru může být, zjistíte to ale asi jedině jejím (třeba dočasným) vysazením. Čistě symptomatickou pomoc při zvýšené plynatosti poskytnou některé léky, které v trávicím traktu váží volný plyn, jsou volně k zakoupení v lékárně (Espumisan, Degasin ap.).

MUDr. Renata Lažanská
MUDr. Renata Lažanská

Specializace: Nefrologie
Pracoviště: IKEM, Klinika nefrologie

 
Líbí se vám odpověď?
+2 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: