Rakovina jater

Paní doktorko, mám bratra kterému je 47 let. Ve 43 letech mu byl zjistěn Gist - vřetenobuněčný nádor na tlustém střevě. Ten mu byl vyoperován , ale bohužel se objevily meta na játrech.Bylo tam asi 6 malých ložisek 2-3 cm Cca 3 roky bral glivec 400 potom změna za jiný lék. Od konce minulého roku ukončena léčna pro neúspěch . Následně zahájena studijní léčba. Ta byla ukončena v lednu též pro neúspěch a další meta na plicíchcca 2 cm. Nyní je bratr pouze na lécích od bolesti. Bohužel každý asi tuto situaci řeší jinak , bratr ten nápor stresu nezvládal a tak to řešil alkoholem. Myslím , že po celou dobu léčby. Chci se Vás zeptat , myslíte , že pokud by dodržoval striktně nepití alkoholu, jedl zdravě, prostě změnil životosprávu uzdravil by se ? Já vím že je to podivná otázka , ale pořád si říkám , že si za to tak nějak může i sám . Nechtěl si nechat poradit. Nyní jak už jsem psala je na algifenu a bere už druhou dávku antibiotik - CRP 121 ,zvětšená játra a ložiska o vel.10 cm a velice špatné výsledky krve. Navštívili jsme ho před dvěma dny a byli jsme v šoku. Bratr velice zhubl asi 55 kg , velice zestárl je velmi unavený . Na hrudi má velkou vypouknutou bouli , která ho bolí. Špatně jí. Chci se Vás zeptat co ho čeká? Já vím že je to špatná otázka , ale hodně dlouho se všichni trápíme . Snažíme se mu dodávat optimismus , ale poslední dny to je velmi obtížné.Nevíme proč bere antibiotika a to augmentin , není nachlazen jen mívá noční horečky. Máme se připravit na nejhorší ? Moc děkuji za můj poněkud chaotický dotaz. Bratr s námi o své nemoci moc nekomunikuje. Renata

Odpověď odborníka:

Milá Renato, myslím, že bohužel opravdu Váš bratr je již v konečném stadiu svého onemocnění. Vezmu-li popořadě Váš dotaz: samozřejmě teoreticky větší užívání alkoholu během terapie může její efekt ovlivnit. Alkohol jako většina léčiv se odbourává v játrech a tak tam mohou spolu nějakým způsobem se "přetahovat". Ale nemyslím si, že by léčbu ovlivnil zas až tak, že by kvůli alkoholu neúčinkovala !!! Zdravá životospráva by efekt léčba asi nezměnila. Už si s tím nelamte hlavu. Zkuste bratra pochopit, onemocněl a bohužel asi i tušil, že zemře v mladém věku, a každý se s problémy vyrovná jinak. .. Antibiotika proč má nedokážu odhadnout, pokud nemá známky vyloženě nějaké infekce, pak léčit pouze zvýšené CRP nemá smysl. U takto pokročilého onemocnění může být CRP zvýšeno i z jiných důvodů než z infekce, noční horečky mohou být projevem nádorového onemocnění. Váš bratr se už neuzdraví a pravděpodobně už moc života nezbývá. Zkuste udělat pro něj to nejlepší, co potřebuje, nenechte se odehnat, vše co bylo v životě špatného, odpusťTe si, zavzpomínejte na hezké chvilky. Buďte silní, držím Vám palce !

MUDr. Karolina Kašparová
MUDr. Karolina Kašparová

Specializace: Onkologie
Pracoviště: Onkologická ambulance AntiCa Kladno, Onkologická klinika VFN Praha

 
Líbí se vám odpověď?
+28 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: