Starost o manzela

mam dotaz muj muz ma rakovinu plic, je po mozkove mrtvici a je uz u nej podavana paleativni lecba ,nador prorusta do klicku a zvetsuje se ,mam ho doma staram se onej ale pozoruji na nem posledni dny ze neudrzi sam uz ani hrnek musi mit na noc pleny,ma ochrnutou pravou stranu a spatne mluvi ale obcas ri rekne ze chce na zachod ,nekdy je i zly, mluvi si sam pro sebe porad kouka jako by byl detorientovany ale kdyz se zeptam jak se jmenuji rekne mi cele jmeno i prijmeni ,jsem z toho zmatena, bere doretu a diazepan a cipralex,nekdy si dlouze prohlizi ruku kouka na televizy a uz to moc nechape nesoustredi se,poradte mi jsem snim na ocr a nevim nechci ho nechat umrit jinde nez doma ale nevim jestki to budu psychycky zvladat dekuji za odpoved

Odpověď odborníka:

Je od vás milé postarat se o manžela v jeho posledních chvílích. Vím ze zkušenosti s jinými pacienty, že je to velmi náročné a proto si myslím, že se člověk nemá za co stydět, když to nezvládne a umístí svého blízkého do lDN nebo Hospice a chodí jej často navštěvovat. Pokud chcete manžela nechat doma až do konce, doporučuji vám zapojit další členy rodiny, máte-li je k dispozici. Neměla by jste na to být sama, měla by jste si občas i odpočinout. A zvažte i výpomoc pečovatelky. Poraďte se s obvodním lékařem manžela. Mohl by vám na pojišťovnu napsat pečovatelskou výpomoc domů. Ulehčilo by vám to třeba pomocí s koupáním apod. Desorientace je pravděpodobně způsobena plicním nádorem. Ten je velmi agresivní a působí toxicky na mozek, který je již oslaben po mrtvici. Nebo může mít manžel i metastázy. Pora´dte se s neurologem na změně léčby. Cipralex je vhodný při depresích, ale zmatenost neovlivní, i diazepam je nyní slabý. Existují účinné léky na zmatenost, které příliš netlumí. Možná má také bolesti a ta může zhoršit zmatenost. Doreta je dobrá na bolesti zad, ale na nádorovou bolest nepůsobí vůbec. U nádorové bolesti je potřeba podávat opiáty, které jsou dnes již i v náplastech, jež se mění po 3 dnech. Je potřeba zlepšit kvalitu života vašeho manžela a v tom by vám měli pomoci lékaři a případně i pečovatelka. Přeji pěkný večer a opravdu si občas odpočiňte.

MUDr. Lenka Terzipetková
MUDr. Lenka Terzipetková

Specializace: Neurologie
Pracoviště: Fakultní nemocnice Motol, Praha

 
Líbí se vám odpověď?
+5 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
  • Noční pocení Zdravím, posledních pár týdnů trpím nočním pocením, zkoušel jsem...
  • Bolest v lýtku Chtěla bych se zeptat. Je mi 17 let a již druhým rokem používám...
  • Hpv virus Chtěla bych se zeptat, jak máme s přítelem postupovat při léčbě HPV...
  • Sucho v ústech Dobrý de, paní doktorko, mám již několik let problém se štítnou...
  • Střevní bakterie v pochvě a moči Pane doktore, jsem už zoufalá, pořád trpím...
  • Zánět v zubu Chtěla bych se zeptat. Z důvodů, že mi má zubní lékařka navrtala...
 
Naposledy čtené: