Bdíte v noci kvůli neuropatii? Uleví vám pravidla spánkové hygieny!

  • Redakce uLékaře.cz
  • 3.10.2016
  • Aktualizace: 3.10.2016
  • uLékaře.cz

Pravidelný a kvalitní odpočinek je důležitý pro tělesné i duševní zdraví. Poruchy spánku mohou být spojeny se sníženou koncentrací během dne, s výkyvy nálad i úzkostmi. Jedinci trpící chronickou bolestí, jež může neuropatii provázet, zažívají klidné noci spíše výjimečně. Co pomůže?

Máte-li problémy se spánkem, je vhodné svěřit se svému ošetřujícímu lékaři
Máte-li problémy se spánkem, je vhodné svěřit se svému ošetřujícímu lékaři

Máte-li problémy se spánkem, je vhodné svěřit se svému ošetřujícímu lékaři. Ten může upravit současnou léčbu neuropatie, a to nejen přidáním tabletek na spaní, ale někdy i posunutím večerní dávky povzbuzujícího léku na dříve a podobně. Zlepšit kvalitu odpočinku však můžete i vy sami. Začněte dodržovat pravidla spánkové hygieny.

Pro klidnou a dobrou noc

  • Snižte příjem kofeinu, a to zejména v odpoledních hodinách. Večer se kofeinovým nápojům vyhněte zcela.
  • Přestaňte kouřit a omezte konzumaci alkoholu.
  • Zkraťte zdřímnutí během dne na méně než jednu hodinu.
  • Postel využívejte jen ke spaní, neberte si do ní počítač s prací apod. 
  • Vsaďte na pravidelný režim. Choďte na lůžko v přibližně stejnou dobu a stejně tak ráno vstávejte.
  • Věnujte se pohybu během dne, necvičte těsně před spaním.
  • Neváhejte s pořízením kvalitní postele, matrace i roštu.
  • Udržujte v ložnici příjemnou, spíše chladnější teplotu. Většina lidí preferuje při spaní teplotu vzduchu kolem 18 °C.
  • Namísto sledování televize nebo brouzdání po internetu dejte před ulehnutím přednost poslouchání relaxační hudby nebo audioknih. Nejenže světlo potlačuje tvorbu melatoninu, televize mysl navíc spíše stimuluje než zklidňuje.
  • Pokud si rádi dopřáváte horkou lázeň, nechoďte po ní ihned do postele. Abychom se dostali do hlubokého spánku, musí náš organismus snížit tělesnou teplotu pod normu.
  • Nemůžete-li usnout, nesledujte hodiny. Otočte budík ciferníkem tak, abyste na něj z lůžka neviděli. Zjištění, že už je dávno po půlnoci a vy stále ještě bdíte, ve vás může aktivovat stresovou reakci, která klidnému usnutí rozhodně neprospěje.

Zdroj: www.foundationforpn.org/living-well/lifestyle/self-care-and-coping-skills/

Na článku spolupracoval:

MUDr. Veronika Richterová

Líbí se vám článek?
+9 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Nové téma | zodpovězené dotazy
Neospan | Od: Renata | 30.11.2016 08:41
Měla jsem období, kdy jsem nemohla vůbec spát. Nechtěla jsem se dopovat silnýma práškama, kde by hrozil návyk, tak jsem na doporučení v lékárně vyzkoušela Neospan. A musím říct, že mi vždy zabral!
reagovat
Neospan | Od: Jana | 28.11.2016 15:32
Měla jsem období, kdy jsem nemohla vůbec spát. Nechtěla jsem se dopovat silnýma práškama, kde by hrozil návyk, tak jsem na doporučení v lékárně vyzkoušela Neospan. A musím říct, že mi vždy zabral!
reagovat
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Desatero pro unavené oči
Články: Desatero pro unavené oči
Dnešní doba, kdy občas jen...
Pozor na škrkavky!
Články: Pozor na škrkavky!
Škrkavka dětská, latinsky...
Zákal sklivce – neškodný problém, nebo choroba ohrožující zrak?
Muzea, hrady, zámky .... 30.000 památek z celé ČR
Naposledy čtené: