Bitva proti spáleninám od slunce: vyhrajte ji s pomocí přírodních prostředků

  • Redakce uLékaře.cz
  • 30.7.2013
  • Aktualizace: 30.7.2013
  • uLékaře.cz

Určitě víte, že na rozdíl od toho, co tvrdily ještě naše babičky, opalování kůži nesvědčí. UV záření obsažené ve slunečních paprscích naši kůži sice obarví do krásného hnědého odstínu, ale také způsobuje předčasné stárnutí pokožky a nezanedbatelným způsobem zvyšuje riziko rakoviny kůže. Na druhou stranu i když víme, že pobývat na slunci bez pořádného ochranného faktoru je holý nesmysl, každému se to občas stane: spáleniny.

Při popáleninách pomůže i jogurt či nízkotučné mléko
Při popáleninách pomůže i jogurt či nízkotučné mléko

Žhavé peklo

Někdy už když odcházíte z pláže, cítíte, že vás čeká pořádně krušná noc. Kůže v místě spálenin je napjatá, zarudlá a velmi citlivá. A pokud jste si počínali ještě méně opatrně, postižená místa i mírně otečou a postupně se vytvoří puchýře vyplněné čirou tekutinou. Ale i když jste se ke své pokožce právě zachovali velmi macešsky, máte ještě možnost to alespoň částečně napravit, jestliže znáte své přirozené spojence v boji proti spáleninám.

Spojenec první: chladivé obklady

Studený obklad udělá spálené a citlivé pokožce určitě dobře. Čistou tkaninu můžete namočit klidně jen ve studené vodě, ale nebojte se použít i trochu sofistikovanější způsob. V lékárně koupíte například octan hlinitý určený přímo k přípravě obkladů, obsah sáčku stačí rozpustit ve studené vodě. S kreativitou to ale nepřehánějte, celá řada mastí a jiných přípravků, které nejsou určené k léčbě popálenin, mohou celou situaci naopak ještě zhoršit.

Doporučené téma: Léčba bolesti

Poslední článek:
Trápí vás bolesti hlavy? Možná za to mohou hormony!
Bolesti hlavy mohou být způsobeny mnoha faktory, včetně genetické výbavy či stravovacích návyků. U žen navíc k...  zobrazit téma

Spojenec druhý: strava

Nechcete-li běžet do lékárny, možná máte nějaký lék na popáleniny i ve své spižírně. „Babské rady“ doporučují na spáleniny přikládat například obklady z následujících pochutin:

 
  • Nízkotučné mléko – smíchejte šálek mléka a 4 šálky vody, přidejte pár kostek ledu. V této směsi můžete máčet obklady, pokud se vám studená voda zdá příliš obyčejná.
  • Salát – připravte silný odvar z listů obyčejného salátu a vychlaďte v ledničce či (rychleji) v mrazáku. Chlorofyl (zelené barvivo listů) obsažený ve vývaru má hojivé účinky.
  • Jogurt – opatrně naneste na spálená místa tenkou vrstvu studeného bílého jogurtu.

Spojenec třetí: vlhkost

Studené obklady udělají vaší pokožce dobře a zmírní bolest, ale mohou přispívat k jejímu vysušení. Nezapomeňte proto čas od času obklad odstranit a spáleným místům dodat vlhkost. Spálenou pokožku nejprve jemně osušte, poté aplikujte hydratační mléko po opalování. Pro ještě větší úlevu můžete kosmetický přípravek nejprve vychladit v ledničce.

Spojenec čtvrtý: aloe vera

Možná ho máte doma v květináči a ještě nevíte, že si za oknem vlastně pěstujete domácí lékárnu. Pokud rozsah spálených míst není příliš velký, můžete zarudlou kůži prostě potřít šťávou vytékající z odlomeného listu této rostliny. Ale pozor, měli byste si být nejprve jistí, že na aloe nejste alergičtí (je to možné, zvláště pokud trpíte zároveň alergií například na česnek nebo cibuli).

Spojenec pátý: mrazák

Na spáleninách je nepříjemná především bolest. Pokud hledáte rychlou úlevu, zkuste otevřít mrazák. Na spálená místa můžete přikládat kostky ledu nebo třeba sáček s mraženou zeleninou, vždy se ale držte jednoho důležitého pravidla: led ani cokoli mraženého nepřikládejte přímo na pokožku, ale pouze zabalené v silnější navlhčené tkanině, například v utěrce.

Čemu se vyhnout

Pokud nechcete své pokožce způsobit ještě větší problémy, vyhněte se na nějakou dobu mýdlu a všem dalším přípravkům s čisticími nebo odmašťovacími účinky. Pokud se na spálených místech vytvořily puchýře, nepropichujte je ani nestrhávejte, vrstva kůže pod nimi je velmi citlivá. Spálená místa také znovu nevystavujte slunečnímu záření a chraňte je oděvem.

A úplně nakonec nezapomínejte, že spáleniny nejsou záležitost jenom vaší kůže, ale celého organismu. Po „vydařeném“ opalování se schovejte do stínu a přijímejte dostatek tekutin. Na nějakou dobu však vynechte alkoholické nápoje.

Autor článku:

MUDr. Mgr. Helena Janíčková Ph.D.

Specializace: neurologie

Lékařka je vědeckým pracovníkem v oblasti neurověd. Působila ve Fyziologickém ústavu Akademie věd ČR, nyní je v rámci post-doktorandského studia v Kanadě.

Líbí se vám článek?
+5 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: