Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Dietní faktory a riziko rakoviny prsu – studie u žen v jižní Francii

Publikováno: 30.6.2008Aktualizace: 15.10.2008Léčba rakoviny
 
V letech 2002 až 2004 byla provedena studie zkoumající vztah mezi stravovacími zvyklostmi a rozvojem rakoviny prsu. O stravě se mluví jako o jednom z nejdůležitějších faktorů ovlivňujících vznik nádorového bujení, znalosti o jejím vlivu na jednotlivé typy nádorů jsou však dosud velmi vágní.

V rámci uvedené studie (zveřejněné na jaře v časopise Nutrition and Cancer) bylo sledováno 437 žen s rakovinou prsu a 922 žen kontrolních. Obě skupiny byly vyvážené co do věkového zastoupení a místa bydliště. Stravovací zvyklosti byly zjišťovány pomocí validizovaného dotazníku.

Lze se před rakovinou chánit jídlem?
Lze se před rakovinou chánit jídlem?

Je souvislost mezi množstvím zkonzumovaného jídla a rakovinou prsu?

Získaná data byla vyhodnocena pomocí dvou odlišných statistických metod. Ani jedna z těchto metod neshledala souvislost mezi absolutním množstvím zkonzumovaného ovoce a zeleniny a vznikem rakoviny prsu. Nesignifikantní snížení rizika vzniku rakoviny prsu se jevilo při vyšším příjmu vařené zeleniny a také ryb a luštěnin v potravě.

Pouze jedna z metod ukázala statisticky významně zvýšené riziko rakoviny prsu při minimálním příjmu syrové zeleniny a také mléčných výrobků. Stejně tak pouze podle jedné metody zpracování se jeví zvýšený příjem cereálií a olivového oleje jako protektivní faktor, zatímco zvýšený příjem masa jako faktor zvyšující pravděpodobnost rozvoje rakoviny prsu.

Lze se před rakovinou chánit jídlem?

Zmiňovaná studie podporuje již vžitou představu, že konzumace zeleniny, mléčných výrobků a luštěnin je „zdravá“, zatímco přílišná konzumace masa „škodí“. Přesné zhodnocení vlivu jednotlivých složek potravy na rozvoj nádorového bujení však není jednoduché.

Podobné studie byly v minulosti prováděny například také v USA (vztah vzniku rakoviny prsu a konzumace zeleniny a ovoce) a v Řecku (vztah mezi rozvojem rakoviny prsu a konzumací olivového oleje). Výsledky nebyly zcela přesvědčivé, avšak vysoký obsah ovoce a zeleniny v potravě se dá považovat za protektivní faktor v rozvoji rakoviny prsu.

(vek)

Zdroj: Bessaoud F. Dietary factors and breast cancer risk: a case control study among a population in Southern France. Nutr Cancer 2008;(March).

 
 
 

  Související obsah

 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 

  Doporučení lékařů

MUDr. Jarmila Zabloudilová | alergologie, Ostrava Mar. Hory  více