I s hemofilií se dá zhubnout! Navíc snížíte další zdravotní rizika

  • Redakce uLékaře.cz
  • 13.11.2013
  • Aktualizace: 14.11.2013
  • Hemofilie

Svět pomalu, ale jistě přibírá na váze. Novodobá epidemie obezity se tak nevyhýbá ani hemofilikům, kterým kilogramy navíc přinášejí spoustu zdravotních rizik. Pokud jste odhodláni snížit ručičku váhy do přijatelných hodnot, neváhejte a čtěte dále.

Obézním hemofilikům hrozí celá řada zdravotních potíží
Obézním hemofilikům hrozí celá řada zdravotních potíží

Obezita snižuje kvalitu života

Ačkoliv stále neznáme přesnou odpověď na to, zda spolu hemofilie a obezita nějak souvisí, jedno je jasné už teď – mezi hemofiliky stále přibývají obézní pacienti. Na vzniku nadváhy se v dnešním světě podílí především nedostatek pohybu, každodenní stres či špatná výživa. Hemofilikům pak hrozí celá škála zdravotních rizik. Která to jsou?

  • Rychlejší rozvoj artrózy kloubů,
  • zvýšené riziko krvácení do kloubů,
  • cukrovka,
  • vysoký krevní tlak aj.

Základem je pohyb

Žádná redukční dieta se neobejde bez pravidelného cvičení. Práce srdce a  kosterních svalů totiž vyžaduje přísun mastných kyselin, které jsou základem zásobního tuku. Ani hemofilik nesmí být o řádnou porci zdravého pohybu ochuzen – u něho totiž kromě jiného fyzická aktivita posiluje svaly a klouby a tím snižuje pravděpodobnost krvácení do kloubů. Pro tyto lidi jsou ideální:

  • dlouhé procházky,
  • běhání,
  • jízda na kole nebo rotopedu,
  • aerobik,
  • plavání,
  • uklízení domácnosti apod.

Jak vidíte, jedná se především o lehké činnosti. Při takových se totiž spaluje nejvíce mastných kyselin, jejichž odstranění je klíč k úspěšnému hubnutí. Navíc při nich hrozí minimální riziko poranění kloubů.

 

Hubnutí pravidelnou stravou

Strava je druhým důležitým pilířem shazování nadbytečných kil. Na jedné straně je nutné hlídat výživovou hodnotu potravin, na druhé je pak potřeba ve stravě zachovat důležité esenciální látky. Detailní jídelníček lze sestavit s pomocí výživového specialisty nebo vašeho lékaře. Několik rad je však naprosto univerzálních:

  1. Jezte menší porce, ale pravidelně (například 5× denně po 2–3 hodinách).
  2. Čtěte složení potravin a vyhýbejte se cukrovinkám či smaženým jídlům. Pro hubnutí je nejdůležitější odstranit ze stravy nadbytečné cukry a tuky.
  3. Zvyšte příjem ovoce a zeleniny, obsahují řadu důležitých vitaminů, minerálů a vlákninu.
  4. Nezapomínejte na příjem vitaminů, minerálů, bílkovin a nenasycených mastných kyselin – ty jsou v hojném množství obsažené v rostlinných olejích.
  5. Hemofilici by si měli nejvíce hlídat příjem látek důležitých pro krvetvorbu – železa, bílkovin, mědi, vitaminů B6, B12, C, E a kyseliny listové.

Podrobný rozpis dietního jídelníčku je bohužel zcela nad rámec tohoto článku. Pokud však máte zájem o změnu skladby své stravy, nebojte se poradit se svým lékařem. 

Dejte sbohem stresu

Největším nepřítelem hubnutí bývá stres, ať už fyzický, či psychický. Při této reakci se totiž lidský metabolismus připravuje „na horší časy“, přičemž výsledkem může být zvýšené ukládání tuků a přibírání na váze. Snažte se proto eliminovat stres na minimum relaxací, příjemnými zážitky nebo posezením v klidu domova. Hlavně se pak nestresujte svou snahou o  zhubnutí. I když občas zhřešíte, vůbec nic se neděje. Důležitá je především snaha o změnu současného stavu a ta se musí vždy ocenit.

(holi)

Zdroj: www.hemaware.org

Líbí se vám článek?
+8 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: