Léčba nespavosti

  • Redakce uLékaře.cz
  • 2.10.2009
  • Aktualizace: 2.10.2009
  • Dobrý spánek
Neléčená nespavost nejenom že snižuje kvalitu života, ale také zvyšuje riziko vzniku závažných komplikací. Pro člověka, kterého trápí nespavost, je důležité najít lékaře, který problémy se spánkem nebagatelizuje. Takové podcenění může mít podobu věty: „To víte, dneska špatně spí každý, to musíte nějak přemoci.“ Druhým extrémem může být lékař, který napíše předpis na hypnotikum, aniž by se nějak podrobněji zajímal o charakter pacientových potíží.
Ilustrace
Ilustrace

Spánková hygiena a její pravidla

Základním předpokladem pro léčbu nespavosti je dodržování zásad spánkové hygieny. U poruch spánku způsobených nesprávnou životosprávou mohou tato opatření vést i k obnově přirozeného spánku, ve většině případů nespavosti se to však bohužel nestává. Před spaním je třeba se vyvarovat například nápojů s kofeinem, těžkých jídel, cvičení, pití alkoholu, kouření nebo hádky s partnerem. Pozornost je třeba věnovat jak místnosti, ve které spíme, tak samotné posteli. Ta by neměla sloužit k ničemu jinému než k spánku a milování.

U déle trvající poruchy spánku je nutno vždy navštívit lékaře. Je nezbytné totiž vyloučit jiná onemocnění, jež vedou k nespavosti. V případě vyloučení jiné choroby je důvodné podezření na primární nespavost.

Napište mi, pane doktore, něco na spaní

Nejrozšířenějším a nejúčinnějším prostředkem v léčbě nespavosti jsou léky. Lékař může svým pacientům předepsat benzodiazepiny, Z-látky nebo melatoninová hypnotika.

Benzodiazepiny

Zavedení benzodiazepinů na počátku 70. let znamenalo v léčbě poruch spánku skutečnou revoluci. Do té doby používané barbituráty měly na svědomí sebevražedné otravy, ale i fyzickou a psychickou závislost, srovnatelnou s drogami typu kokain nebo pervitin. Ale jak se později ukázalo, i benzodiazepiny při dlouhodobém užívání způsobují závislost a nenavozují osvěžující spánek. Jejich hypnotický účinek často přesahoval i do následujícího dne a nezřídka způsobovaly takzvanou kocovinu.

Z-látky

V cestě za hledáním ideálního hypnotika se počátkem 90. let objevuje skupina tzv. „Z“ neboli nebenzodiazepinových hypnotik. Tyto léky představovaly ve své době ideální hypnotika, neboť se zdálo, že splňují většinu požadavků. Pozdější studie ale poukázaly na vznik závislosti následkem dlouhodobého podávání těchto hypnotik. Oproti přirozenému spánku způsobují spánek o mírně odlišné architektuře, což se projeví jeho neplnohodnotnou zotavovací funkcí.

 

Melatoninová hypnotika

Zcela odlišná od předchozích skupin jsou takzvaná melatoninová hypnotika. Vycházejí z předpokladu, že melatonin je jedním ze základních regulátorů spánku. Snížení jeho hladin ve vyšším věku může mít za následek zhoršený spánek. Melatoninová hypnotika nemají negativní vliv na jiné funkce organismu. Nevyvolávají ospalost následující den a nezpůsobují závislost ani neovlivňují paměťové funkce. Největší předností melatoninových hypnotik ale je, že díky přirozenému mechanismu účinku přesně kopírují architekturu zdravého spánku. Jejich podání tak navodí plně zotavující spánek, což se projeví následující den.

Psychoterapie v léčbě nespavosti

Kognitivně behaviorální terapie (KBT) je soubor technik, jež se snaží odstranit příčiny nespavosti způsobené nedodržováním spánkové hygieny. První část této psychoterapie, tedy část kognitivní, se zaměřuje na odstranění nevhodných myšlenek provázejících nespavost a způsobujících tak druhotně problémy s usínáním.

Druhá část této terapie, část behaviorální, je zaměřena na chování daného jedince. Terapeut se snaží „vymýtit“ návyky i zlozvyky jedince, které zhoršují usínání a kvalitu spánku, a zároveň jedince naučit správné spánkové hygieně.

Akupunktura a akupresura

Nespavost se tradiční čínskou medicínou léčí v některých zemích již řadu let, u nás ale akupunktura tolik rozšířena není. Pokud ji chcete vyzkoušet, musíte se svěřit do péče odborníka, který může tuto metodu vykonávat. Na podobném principu jako akupunktura je založena i takzvaná akupresura, při které se nepoužívají jehly, ale určité body se mačkají prsty. Při nespavosti můžete vyzkoušet prsty mačkat bod ležící uprostřed čela a jemnou masáž spánků trvající 7 až 10 minut.

Fyzikální terapie a lázeňská péče

Při poruchách spánku se často užívá léčby jasným světlem, které se aplikuje odborníkem za pomoci speciální lampy. Tato metoda pomáhá zlepšovat spánek zejména u lidí trpící sezonní depresí, poruchami cirkadiánního rytmu a u pracujících ve směnném provozu.

Další možností fyzikální léčby nespavosti může být magnetoterapie, která je založena na principu elektromagnetického pole, jež produkuje (velmi slabě) živý organismus, tedy i člověk. Můžete se svěřit do rukou odborníků či vyzkoušet „zázračné“ účinky speciálně upravených čelenek, náramků, vložek do bot apod. sami. V posledních letech se velmi rozšířilo také pití takzvané zmagnetizované vody, která údajně napomáhá při regeneraci buněk a relaxaci a zmírňuje bolest.

Koupele, lázně, pití vod, jednoduše lázeňská péče, hraje i dnes významnou roli při léčbě různých nemocí. Je všeobecně známé, že koupel celého těla nebo lázeň nohou uvolňuje tělo a uklidňuje mysl. Proto je lázeňská péče dobrým doplňkem léčby nespavosti.

Líbí se vám článek?
+48 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: