Osm tipů pro nohy bez křečových žil

Nevzhledné „křečáky“ hyzdící dolní končetiny na sebevědomí nepřidávají. Za jejich vznikem z velké části stojí geny. Ty sice neovlivníme, ale zdravým životním stylem a změnou návyků můžeme nástup křečových žil alespoň zpomalit.

Nadměrné solení vede k zadržování vody v organismu, což zbytečně zatěžuje cévy.
Nadměrné solení vede k zadržování vody v organismu, což zbytečně zatěžuje cévy.

Křečové žíly získaly svůj název kvůli tomu, že lidé s městnáním krve v žilách dolních končetin často trpí křečemi. Za jejich vznik z velké části může dědictví, které nám v genové výbavě předali naši předkové. Proto je typický výskyt křečových žil v rodinných kruzích. 

Kde se berou?

Avšak samotná genetika rozvoj křečových žil nevyvolá. Ke vzniku je zapotřebí dalších faktorů. Které to jsou?

 
  • Zvýšený tlak v žilách dolních končetin,
  • poškození žil,
  • žilní nedostatečnost.

V praxi to znamená, že se určitý jedinec narodí s vadou žilní stěny nebo chlopní, kterou zdědí po rodičích. Postupem času se přidávají faktory, jako je dlouhé stání v práci, nedostatek pohybu, nadváha či těhotenství. Jejich vzájemné působení poté zapříčiní vznik nevzhledných žilních městků na dolní končetině.

Krásné nohy v osmi krocích

Pokud chcete oddálit nástup křečových žil, měli byste se řídit následujícími radami.

  1. Pravidelný pohyb. Ten je základem všeho. Zapojením svalové pumpy nohou dochází k zlepšení průtoku krve směrem k srdci, čímž se sníží tlak v žilním řečišti. Vhodné jsou především dynamické aktivity, jako je chůze, jízda na kole či plavání.
  2. Vhodná váha. Prevence se neobejde bez udržování správné hmotnosti. Kilogramy navíc totiž přispívají k zvýšení tlaku v žilách dolních končetin.
  3. Redukce solení. Jednoznačným nepřítelem žilního systému je sůl. Nadměrné solení vede k zadržování vody v organismu, což zbytečně zatěžuje cévy, které musí přepravovat zvýšený objem krve.
  4. Správná obuv. Dámy by měly dát sbohem vysokým podpatkům. Ty totiž negativně ovlivňují funkci velkých žil dolních končetin, navíc jsou i velkou zátěží pro nožní klenbu.
  5. Volné punčochy. Nenoste punčochy, které jsou příliš těsné v oblasti stehen. Jejich nošení omezuje odtok krve z žil dolních končetin, což přispívá ke vzniku křečových žil.
  6. Odpočinek. Pokud máte oteklé nohy, lehněte si a dejte si je nahoru. Položení končetin nad úroveň srdce výrazně pomáhá v odtoku krve a tím i k zmenšení vzniklého otoku.
  7. Protažení. Při sezení nedávejte nohu přes nohu. Pokud jste nuceni sedět delší dobu (například při cestě v letadle), každou hodinu vstaňte, projděte se a trochu se protáhněte.
  8. Ochlazování. Žilám také nesvědčí vysoká teplota. V období letních veder je důležité končetiny ochlazovat. V průběhu roku byste se také měli vyhýbat nadměrnému pobytu v saunách a teplé vodě.

Co nám bylo naděleno do kolébky, bohužel neovlivníme. Avšak poctivou prevencí můžeme značně oddálit a zpomalit rozvoj křečových žil. Při dodržování několika jednoduchých zásad zdravého životního stylu určitě již brzy poznáte, že se vašim nohám ulevilo. 

Zdroj: www.healthylegs.com.au

Autor článku:

MUDr. Jakub Holešovský

Poradna uLékaře.cz

Nečekejte a poraďte se ihned s naším lékařem!

Rychlá odpověď

již do 6 hodin

Za pár kaček

již od 29 Kč

A bez čekání

žádné čekárny a nemocnice

 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: