Osm nejčastějších zranění při běhu a tipy, jak jim předcházet

  • Redakce uLékaře.cz
  • 13.4.2016
  • Aktualizace: 13.4.2016
  • Hojení ran

Běh je módním trendem dneška. Mnoho lidí však tento způsob pohybu podceňuje, což vede k různým zraněním. Prozradíme, co nepříjemného vás může potkat a jak se lze potížím jednoduše vyhnout.

Poranění se stávají především v situacích, kdy příliš „tlačíme na pilu“.
Poranění se stávají především v situacích, kdy příliš „tlačíme na pilu“.

Poranění se stávají především v situacích, kdy příliš „tlačíme na pilu“. Rozhoduje ale i způsob běhu. Co nás trápí nejčastěji?

  1. Běžecké koleno. Bolest v okolí čéšky vzniká následkem neustálého přetěžování kolene.
  2. Stresová zlomenina. Nazývá se též pochodová a objevuje se při dlouhodobé silné zátěži. Nejčastěji se tvoří na holeni nebo v chodidle.
  3. Syndrom tibiální hrany. Doprovází ho silná bolest a otok holeně, někdy jsou přítomny i drobné bouličky. Jedná se o zánět okostice, způsobený především tvrdými dopady.
  4. Zánět Achillovy šlachy. Projevuje se ztuhlostí šlachy a bolestí nad patou. Vzniká ze stejných příčin jako syndrom tibiální hrany. Může ho ale způsobit i nesprávné protahování.
  5. Natažený sval. Mikroskopické trhlinky ve svalu jsou způsobené jeho přílišným natažením. Postižené místo je ztuhlé a bolestivé.
  6. Distorze hlezenního kloubu (vymknutý kotník). Běžné zranění vzniká natažením nebo natržením vazů, které fixují kotník.
  7. Zánět plantární fascie, tedy vazivového obalu svalů na chodidle. Projevuje se poměrně silnou bolestí chodidla při chůzi nebo běhu. Vzniká i zcela bez příčiny.
  8. Iliotibiální syndrom. Jde o zánět vazivového pruhu, který se táhne po vnější straně stehna a upíná se do něj celá svalová skupina. Mezi příznaky patří bolestivost a otok na vnější straně kolena.

Zásadní je správná diagnóza 

Všem úrazům pohybového aparátu prospívá odpočinek, elevace postižené končetiny a ledování. Při přetrvávající bolesti nebo nápadném hematomu poraněné oblasti je třeba navštívit lékaře. Musí být vyloučena zlomenina nebo jiné těžší poranění. Pokud jsou problémy dlouhodobějšího rázu a nemají traumatickou příčinu (zánět Achillovy šlachy či syndrom tibiální hrany), může se důvod potíží skrývat jinde. Konkrétně ve špatné technice běhu, nesprávném protahování nebo nedostatečném zahřívání před sportem. V tomto ohledu vám může nejlépe poradit rehabilitační lékař.

Jak zraněním předcházet

  • Naslouchejte svému tělu.
  • Vytvořte si tréninkový plán za pomoci odborníka.
  • Zahřívejte se a protahujte – protahujte se vždy zahřátí, nikdy ne před cvičením.
  • Zkuste silový trénink.
  • Kombinujte více sportů, jednostranný pohyb škodí.
  • Pořiďte si správné vybavení.
  • Nesnažte se být silnější než počasí.
  • Dostatečně pijte.
  • Vždy dbejte na bezpečnost.

(pez)

Zdroj: http://www.webmd.com

Autor článku:

MUDr. Tereza Kopecká

Líbí se vám článek?
+2 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Nové téma | zodpovězené dotazy
klena | Od: Kevin | 26.4.2016 15:49
Mě běhání zničil kolena. Teda zase se dala dohrmady
ale žádná sláva
reagovat
re:klena | Od: Valova monika | 28.4.2016 11:19
Pokud jde o hojení nebo záněty , tak ten Traumeel
na to můžeš zkusit taky
reagovat
re:re:klena | Od: Jakubec | 29.4.2016 10:39
obsahuje to echinaceu, jestli se nepletu.
reagovat
re:re:re:klena | Od: Hanka | 2.5.2016 09:46
Jj to je pravda, má to ohromnej záběr
reagovat
Kotník | Od: Jana | 20.4.2016 13:00
Tak kotník jsem měla natažený už několikrát
reagovat
re:Kotník | Od: Pavlina | 21.4.2016 10:54
Tak na to můžu doporučit traumeel. To je taková
mast, která je dělaná přesně na tyhle potíže.
reagovat
re:re:Kotník | Od: Michala | 22.4.2016 12:33
Jj to je pravda. Ale nejvíc pomáhá na bolavá záda.
reagovat
re:re:re:Kotník | Od: Blaza | 26.4.2016 10:00
To ano, ale na ty záda se doporučují spíš tablety
Traumeel
reagovat
re:re:re:Kotník | Od: Ota | 25.4.2016 11:18
Na záda je perfektní, já na to docela trpim
reagovat
 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: