Přírodní léky na nespavost. Které byliny vám opravdu pomůžou?

  • Redakce uLékaře.cz
  • 19.2.2014
  • Aktualizace: 19.2.2014
  • uLékaře.cz

Bojíte se, že přijdete o práci? Vaše dcera přinesla už třetí pětku z  matematiky. Ráno musíte vstát nejpozději v šest a teď je půl druhé a vy jste se už posté převalili ze strany na stranu a spánek stále nikde. Poradíme vám, jak se ho pokusit přivolat bylinkami a vyhnout se tak lékům na spaní.

Neklidné myšlenky a neustálé převalování se -  zkuste čaj z lístků meduňky lékařské
Neklidné myšlenky a neustálé převalování se - zkuste čaj z lístků meduňky lékařské

Valeriánské kapky jsou oblíbené po celém světě

Léky připravené z kozlíku lékařského (jeho latinský název je Valeriana officinalis) už patří v přírodní léčbě nespavosti mezi klasiku. Extrakt z rostliny působí proti nespavosti, uklidňuje a pomůže i s pocity strachu a úzkosti. I když podobně jako léky na spaní s obsahem benzodiazepinů (například nejznámější Stilnox) zkracuje dobu usínání, nemá na rozdíl od nich žádné vedlejší účinky a nezpůsobuje závislost.

Ale pozor! Nikdy nezapomínejte na to, že každá bylina je lék a podle toho je třeba s ní zacházet. Při užívání kozlíku lékařského se mohou objevit vedlejší účinky, jako jsou bolesti hlavy nebo zažívací problémy. Rovněž nečekejte zázraky na počkání. Pro to, aby začal kozlík optimálně působit, jsou třeba minimálně dva týdny pravidelného užívání.

Před spaním zkuste čaj z meduňky

Pokud vám v usnutí brání neklidné myšlenky a neustálé převalování se na lůžku, zkuste před ulehnutím vypít čaj z lístků meduňky lékařské. Mají příjemné lehce citrónové aroma a pro uklidnění a navození spánku se používají odnepaměti. V přírodních přípravcích se meduňka někdy kombinuje s kozlíkem lékařským. Užívání meduňky v běžných dávkách je bezpečné, vedlejší účinky, jako například nevolnost, se objevují výjimečně.

 

Chmel na spaní ano, pivo nikoliv

Někteří zapřisáhlí pivaři tvrdí, že v pivu se ukrývá celá lékárna. A  skutečně, chmel obsažený v pivu má příznivé účinky na mnoho lidských neduhů včetně nespavosti. Na druhou stranu lahváč před spaním opravdu není ten nejlepší způsob, jak dobrodiní chmele nejlépe využít. Výtažky z chmele jsou obsažené v některých přírodních přípravcích prodávaných v  lékárnách a kromě poruch spánku se doporučují například i při nadměrné úzkosti a nervozitě.

Nepodceňujte spánkovou hygienu

Pokud máte problémy s usínáním nebo se v noci budíte, měli byste znát a dodržovat základní pravidla spánkové hygieny. Pravidlem číslo jedna je přiměřená doba spánku, která je u většiny lidí sedm hodin. Těsně před spaním byste neměli pracovat, ale naopak věnovat chvíli času nějaké uklidňující činnosti. Důsledně se také vyhněte nápojům s obsahem kofeinu nebo alkoholu. Pomáhá také pravidelnost.

(vek)

Zdroje:

http://www.mayoclinic.com/health/valerian/AN02046

http://www.webmd.com/vitamins-supplements

Autor článku:

MUDr. Mgr. Helena Janíčková Ph.D.

Specializace: neurologie

Lékařka je vědeckým pracovníkem v oblasti neurověd. Působila ve Fyziologickém ústavu Akademie věd ČR, nyní je v rámci post-doktorandského studia v Kanadě.

Líbí se vám článek?
+75 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: