Psychická pohoda pomůže přestat s kouřením

Mnoho odborníků věří, že kouření je zhruba z deseti procent fyzická závislost a celých devadesát procent pak tvoří závislost psychická. Naše tělo se ze škodlivých účinků nikotinu vzpamatuje poměrně rychle (nejhorší příznaky zpravidla ustoupí během prvních tří dnů odvykání), avšak zbavit se psychické závislosti na nikotinu může být mnohem obtížnější.

Podaří-li se vám přesvědčit sama sebe, že chcete přestat s kouřením, máte napůl vyhráno
Podaří-li se vám přesvědčit sama sebe, že chcete přestat s kouřením, máte napůl vyhráno

Připravte si tužku a papír

Jeden ze způsobů, jak se vyrovnat se svou „kuřáckou“ psychikou, je udělat si ještě před započetím odvykání malé slohové cvičení. Na list papíru si vyznačte dva sloupce. První sloupec nazvěte „Proč jsem začal kouřit“, druhý sloupec „Proč chci přestat kouřit“.

Do prvního sloupce zapište všechny důvody, na které si jen budete moci vzpomenout, že vás přivedly ke kouření. Byl to tlak vrstevníků? Touha po vzpouře nebo třeba domněnka, že s cigaretou budete vypadat lépe a dospěleji? Na chvíli se zamyslete a pokuste se vystopovat přesné důvody, proč jste kdy s kouřením vlastně začali. Na svůj hotový seznam důvodů se poté pozorně zadívejte. Je docela pravděpodobné, že žádný z těchto důvodů, které vás kdysi přivedly ke kouření, již dnes neplatí.

Ve druhém kroku tohoto psychologického cvičení vyplňte sloupec s důvody, proč si dnes přejete s kouřením přestat. Možná se to na první pohled zdá velmi jednoduché, ale i v tomto sloupci se mohou skrývat zákeřnosti. Nespokojte se s vyjmenováním zřejmých zdravotních důvodů. Varování lékařů už jistě slýcháte mnoho let a nikdy na vás nemělo zvláštní účinek. Jaký je tedy skutečný důvod vašeho přání odvykat?

 

Přesvědčte se, že kouřit nechcete

Mnoho lidí, pokud se jich ptáme po důvodech, proč si přejí skoncovat s kouřením, uvádí následující klišé, která jim ale nepomohou skutečně přestat: nechtějí dostat rakovinu plic, nechtějí dostat infarkt nebo mrtvici, chtějí žít déle se svými blízkými. To všechno jsou důvody příliš obecné a zaměřené do vzdálené budoucnosti.

Namísto zdravotních potíží, které vás možná potkají v budoucnu, zapište do seznamu obtíže, které vám kouření přináší již nyní. Čím lépe si uvědomíte skutečné těžkosti, které vám kouření dennodenně způsobuje, tím více budete motivováni ke změně. Zde jsou některé tipy na položky, jež by se mohly objevit ve sloupci číslo dvě:

  • I při malé námaze se zadýchávám, už nevyjdu bez zastávky ani schody, které jsem dříve v pohodě vyšel.
  • Kouření způsobuje předčasné stárnutí a vysoušení pokožky, nechci za pár let vypadat jako vysušená stará švestka!
  • Za cigarety utratím spoustu peněz, s těmi budu moci nyní naložit lépe podle svého svobodného rozhodnutí.

Přesvědčivých důvodů, proč přestat kouřit, se pokuste vymyslet co nejvíce, každý má své vlastní důvody. Pokud se vám podaří přesvědčit sebe sama, že život bez cigarety stojí za trochu námahy, máte téměř jistě vyhráno.

(vek)

Zdroj: http://www.quitsmoking.com/info/articles/igr/psychologyofquittingsmoking.htm

Líbí se vám článek?
+5 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: