Ruce revmatika potřebují procvičovat opravdu pravidelně

Ztráta síly a pohyblivosti rukou je děsivá vyhlídka pro lidi s  revmatickou artritidou. Aby tito pacienti předešli anebo alespoň zmírnili možné komplikace svého onemocnění, měli by pravidelně, nejlépe každý den, své klouby a svaly procvičovat. Jelikož postižení drobných kloubů ruky neodmyslitelně patří k této nemoci, nabízíme vám několik cviků zaměřených právě na tyto partie.

Pro usnadnění pohyblivosti cvičte se zahřátými prsty
Pro usnadnění pohyblivosti cvičte se zahřátými prsty

Respektujte své tělo

Než začnete, je důležité si uvědomit, že veškeré cviky potřebují svůj čas. Každý pohyb provádějte pomalu a snažte se vnímat rozsah svých možností. Pro usnadnění pohyblivosti je dobré cvičit se zahřátými prsty. Některé cviky můžete zkusit třeba v teplé vodě. Jednotlivé pohyby několikrát zopakujte a vystřídejte ruce. Nikdy necvičte přes bolest! Vnímejte vlastní tělo a určete si své hranice. Také při vzplanutí nemoci a náhlém zhoršení příznaků své ruce nepřetěžujte, a  naopak jim dopřejte odpočinek.

Jak rozhýbat prsty

  • Zvedání prstů. Položte volně ruku na stůl tak, aby dlaň směřovala k podložce a prsty byly natažené. Zkuste zvednout nejprve palec lehce nad podložku a opět ho položte. Tento úkon zopakujte s každým dalším prstem zvlášť.
  • Článek po článku. Držte ruku rovně ve vzduchu, prsty natažené a u sebe, jako když chcete někomu podat ruku. Pomalu ohýbejte prsty v posledním a prostředním kloubu, přičemž článek nejblíže dlani zůstává stále natažený. Pozvolna a plynule prsty vracejte do výchozí pozice.
  • Zatínání v pěst. Základní postavení je stejné jako v předchozím cviku. Natažené prsty začněte ohýbat, avšak ohněte i poslední kloub a snažte se o vytvoření pěsti, palcem zvenčí překryjte ostatní prsty. Pěst pouze zabalte, nemačkejte a pomalu zase rozbalte.
  • Prstový pochod. Ruku volně položte na rovnou podložku, dlaň směřuje dolů. Natažené prsty dejte k sobě. Nyní oddalte palec od ostatních prstů. Poté lehce nadzvedněte ukazováček a přiložte ho k palci. Tímto způsobem pochodujte se všemi prsty směrem k palci.

Nezapomeňte na palec!

Většina cviků pro pacienty s revmatoidní artritidou je koncipována tak, aby připravily prsty na jednoduché úkony všedních dnů. Pohyblivost palce je právě při těchto činnostech klíčová. Víte, jak ji udržet a zlepšit?

  • Špetka. Držte ruku a prsty natažené a blízko u sebe. Dotkněte se palcem špičky ukazováčku a vytvořte tak pomocí dvou prstů písmeno O. Tento cvik pak zopakujte s každým dalším prstem zvlášť a vždy se vraťte do výchozí pozice. Trénovat můžete při zavazování tkaniček či při zapínání knoflíků.
  • Palec k malíku. Toto cvičení pomůže zvládnout uchopit kulaté předměty, jako je například kartáč na vlasy. Rukou zaujměte pozici jako při podávání ruky a následně se pokuste palcem dotknout polštářku těsně pod svým malíčkem. Palec vám tak překříží celou dlaň. Pomalu se vraťte do výchozí pozice.
  • Stabilizace palce. Ruku držte nataženou a všechny prsty mějte u sebe. Jemně je ohněte do tvaru písmene C, jako byste chtěli uchopit větší láhev. Pozvolna se vraťte do původní polohy.

(boba)

Zdroj: www.everydayhealth.com

Autor článku:

MUDr. Barbora Boudová

Líbí se vám článek?
+18 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Kostem léky nesvědčí
Články: Kostem léky nesvědčí
Jsou lidé pyšnící se tím...
Velikost penisu a sexuální uspokojení žen
Články: Velikost penisu a sexuální uspokojení žen
Zajímalo vás, jak závisí...
Rakovinu ledvin někdy prozradí bolavá záda
Články: Rakovinu ledvin někdy prozradí bolavá záda
Bolest v zádech nebo boku...
Muzea, hrady, zámky .... 30.000 památek z celé ČR
Jak správně ošetřit puchýř
Články: Jak správně ošetřit puchýř
Odřely vám nohy nové boty...
Rýma u nejmenších: běžná potíž, nebo vážnější onemocnění?
Láska k alkoholu vás může připravit o oči i játra
Články: Láska k alkoholu vás může připravit o oči i játra
Není alkohol jako alkohol...
Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
Obřízka: Historie a fakta
Články: Obřízka: Historie a fakta
Nenechte si namluvit, že...
Desatero pro lepší život s revmatoidní artritidou
Články: Desatero pro lepší život s revmatoidní artritidou
Trpíte-li tímto nepříjemným...
7 800 Tipů kam na výlet z celé ČR
Turistikou ke zdraví s Turistika.cz
Naposledy čtené: