Syndromem „ruka–noha“ se není třeba znepokojovat

Biologická léčba a chemoterapie pomáhají pacientům s nádorovým onemocněním. Některé preparáty mohou při léčení rakoviny vyvolávat také nežádoucí účinky.

Při syndromu ruka-noha je dobré kůži hydratovat pomocí krémů a mastí
Při syndromu ruka-noha je dobré kůži hydratovat pomocí krémů a mastí

Řadu z nich lze však úspěšně odstranit a není třeba se jimi znepokojovat. Patří mezi ně i tzv. syndrom ruka–noha. Tento nežádoucí účinek se v angličtině jmenuje hand–foot syndrom a odborně také palmární a plantární erytrodysestezie.

O co jde?

Na dlaních a ploskách nohou se objevuje bolestivé zarudnutí, které je provázeno loupáním kůže, vzácně se mohou tvořit puchýřky. Zarudnutí připomíná spálení ze slunce, může být spojeno s brněním, svěděním nebo pálením. Onemocnění obvykle ustupuje do několika dní po ukončení léčby.

 

Lze se chránit i preventivně

Příznaky syndromu mohou být nepříjemné, navíc komplikují vykonávání mnohých běžných aktivit. Vzhledem k tomu, že na vzniku obtíží se podílí především kontakt rukou a nohou s teplem nebo tlakem, je dobré vyhnout se některým činnostem, které kůži zatěžují:

  • Omezit dlouhé působení horka a horké vody na ruce a nohy (opalování, mytí nádobí, dlouhá koupel, sauna), dávat přednost sprchování ve vlažné vodě.
  • K ochraně chodidel je třeba vynechat běhání, aerobik, dlouhé procházky.
  • Vyhněte se působení tlaku na své ruce.
  • Doporučuje se omezit zahradnické nebo domácí práce s nástroji, které mohou tlačit na ruce (šroubováky, nože, zahradnické nůžky).
  • Redukovat kontakt pokožky s agresivními chemickými čistidly.

Ochlaďte a hydratujte kůži

Chlazením kůže lze odstranit bolesti a zvýšenou citlivost pokožky. Přikládání studených obkladů nebo ledových sáčků na dlaně nebo chodidla má na kůži velmi uklidňující účinky. Doporučuje se užívat také hydratační krémy a vitaminy B6 (pyridoxin).

K lékaři při zhoršení obtíží

Pokud se objevuje na rukou či ploskách výrazné zarudnutí, místa jsou citlivá a výrazně bolestivá, je vhodné navštívit lékaře a zkonzultovat další postup léčby. Lékař podle nálezu upraví dávkování a syndrom obvykle bez následků ustupuje.

(nes)

Zdroj: www.chemocare.com

Líbí se vám článek?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: