Vyrazte do boje proti stresu chytrým jídelníčkem

Lidé, kteří jsou pod neustálým stresem, jsou více citliví na všechny nemoci, od nachlazení přes vysoký krevní tlak až po srdeční choroby. I když existuje mnoho způsobů, jak si poradit, jedna strategie je jíst antistresové potraviny.

Pistácie chrání před stresem, snižují cholesterol i zánět v tepnách
Pistácie chrání před stresem, snižují cholesterol i zánět v tepnách

Potraviny mohou bojovat proti stresu několika způsoby: 

  •  "Teplo" potravin, jako je miska teplých ovesných vloček, zvýší hladinu serotoninu, což je uklidňující látka pro mozek.
  • Jiné potraviny mohou snížit hladinu stresových hormonů − kortizolu a adrenalinu.
  • Některé mohou posílit imunitní systém a snížit krevní tlak.

Víte, které potraviny to jsou?

  • Komplexní sacharidy − vedou k tvorbě serotoninu a stabilizují hladinu cukru v krvi. Jsou to např. celozrnné snídaňové cereálie, chleba a těstoviny nebo ovesné vločky.
  • Jednoduché sacharidy − mohou poskytnout rychlou úpravu nálady a krátkodobou úlevu od stresu vyvolaného podrážděním.
  • Pomeranče − obsahují dostatek vitaminu C, který snižuje hladinu stresových hormonů a zároveň posiluje imunitní systém.
  • Špenát − obsahuje dostatečné množství hořčíku. Vysoký obsah tohoto prvku je také v sójových bobech, v zelené listové zelenině nebo filetu z lososa.
  • Tučné ryby − konzumace omega3-mastných kyselin obsažených například v lososu nebo tuňákovi může zabránit prudkému nárůstu stresových hormonů. Ochrání tak před onemocněním srdce, poruchami nálad, jako jsou deprese a premenstruační syndrom. Je doporučeno jíst tučné ryby alespoň dvakrát týdně.
  • Černý čaj − výzkum naznačuje, že může pomoci v rychlejším zotavení ze stresující události. Navozuje klid a nižší hladiny kortizolu po stresových situacích.
  • Pistácie − stejně jako ostatní ořechy a semena obsahují zdravé tuky. Hrst pistácií nebo vlašských ořechů zařazených do každodenního jídelníčku mohou pomoci snížit hladinu cholesterolu, snížit zánět v tepnách srdce a snižují riziko vzniku cukrovky a chrání před stresem.
  • Avokádo − jedním z nejlepších způsobů, jak snížit vysoký krevní tlak, je získat do těla dostatek draslíku − a půl avokáda má více draslíku než středně velký banán.
  • Mandle − jsou plné vitamínů. Vitamín E posiluje imunitní systému a řada vitamínů dodává tělu vyšší odolnost organismu.
  • Syrová zelenina − může pomoct čistě mechanicky. Celer nebo mrkev pomáhají uvolnit sevřenou čelist a to může odstranit napětí.
  • Sušenky před spaním − sacharidy požité před spaním mohou urychlit uvolňování serotoninu a pomoct lépe spát.
  • Mléko − sklenice teplého mléka je od pradávna známá jako lék na nespavost a neklid. Vědci zjistili, že vápník zmírňuje úzkost a nálady spojené s premenstruačním syndromem.
  • Bylinné doplňky − i bylinky mohou se stresem pomoci.  Z těch osvědčených zkuste třezalku tečkovanou nebo kozlík lékařský.

(hest)

Zdroj: www.webmd.com

Autor článku:

MUDr. Helena Štrofová

Líbí se vám článek?
+24 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: