Vyžeňte tabák z hlavy jednou provždy!

Skončili jste s kouřením, ale stejně někdy máte nepřekonatelnou chuť na cigaretu? Zbavení se závislosti na nikotinu je často běh na dlouhou trať. Dokonce se dá hovořit o celoživotní záležitosti. Proto až vás posedne touha si zapálit, vzpomeňte si, co jste dosud zvládli, a vydržte.

Pokud si uvědomíte, že cigareta představuje návrat k nenáviděnému zlozvyku, máte částečně vyhráno.
Pokud si uvědomíte, že cigareta představuje návrat k nenáviděnému zlozvyku, máte částečně vyhráno.

Zůstat bez cigarety je poslední, ale nejdůležitější fází v procesu odvykání. Buďte připraveni, že se celý život, každý den, můžete dostávat do situace, kdy bude pro vás obtížné říci modrému dýmu ne. Jak se s tímto pokušením co nejlépe vypořádat?

Zapojte rozum

Většina „uklouznutí“ proběhne během prvního týdne po začátku odvykání. Možná si říkáte si, že jedno nebo dvě potáhnutí z vás znovu závisláka neudělají, ale opak je pravdou. Ukazuje se, že právě vykouření byť i jediné cigarety může vést k opětovnému probuzení zlozvyku. Co dělat, když čelíte silné chuti na tabák?

 
  • Uvědomte si, jak obrovský je zisk pro vaše zdraví, pokud jste nekuřáci – zvýšené riziko rakoviny plic, oběhových onemocnění či chronické záněty plic se vás již nemusejí týkat.
  • Zažeňte myšlenky typu „jedna cigareta nic neznamená“ – často totiž nezůstane jen u jedné.
  • Vzpomeňte si, jak těžké bylo přestat – jistě tento pocit nechcete prožívat znovu.

Zapálil jsem si: co teď?

Pokud si uvědomíte, že cigareta představuje návrat k nenáviděnému zlozvyku, máte částečně vyhráno. S tímto vědomím můžete včas zabrzdit. Zapálení si není známkou selhání, nic si tedy nevyčítejte a hlavně to nevzdávejte.

  • Promluvte si s dalšími lidmi, kteří přestávají kouřit nebo tímto procesem již prošli.
  • Nechoďte na místa, kde se kouří a kde jsou cigarety snadno k dostání.
  • Zhřešíte-li, nedávejte si další kus. Počkejte dvě hodiny a zeptejte se sami sebe, jestli tabák opravdu potřebujete – situace určitě nebude tak žhavá.

I po letech zachutná

Silná touha si zakouřit se někdy objeví i měsíce nebo roky od poslední cigarety. Přichází nečekaně a je značně nebezpečná. Tento moment bývá spojen s určitými spouštěči. Těmi může být pobyt mezi kuřáky, konzumace alkoholu nebo stres. Snažte se uvědomit si, proč jste se rozhodli se zlozvykem přestat, a soustřeďte se na tyto důvody. Pevné zdraví vás i vašich blízkých za sebezapření jistě stojí.

(brbr)

Zdroj:www.tobaccofreemaine.org/quit_tobacco/staying_tobacco_free.php

Autor článku:

MDDr. Barbora Reitmeierová

Líbí se vám článek?
+1 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Akutní zánět nehtového lůžka. Jak ho rozeznat a léčit?
Ječné zrno
Články: Ječné zrno
Ječné zrno, hordeolum, je...
Léčba nádoru mozku – co zabírá?
Články: Léčba nádoru mozku – co zabírá?
Nádorů mozku je několik...
Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
Naposledy čtené: