Výživa pomáhá obnovit svaly oslabené nečinností

Naše svaly citlivě reagují na způsob života, který vedeme – pokud je nějakou dobu nepoužíváme, začnou se cítit zbytečné a postupně slábnou. Úbytek svalové hmoty způsobený vynucenou nečinností, například po delší nemoci, můžeme napravit jen s pomocí cvičení a fyzické aktivity vůbec. Ta je však ještě podstatně účinnější, pokud ji doplníme i správnou výživou.

K obnovení svalové hmoty je potřeba dostatek kvalitních bílkovin
K obnovení svalové hmoty je potřeba dostatek kvalitních bílkovin

Prvním krokem je rehabilitace

Vážný úbytek svalové hmoty (svalová atrofie) může mít mnoho příčin. Někdy je důvodem pouze dočasně vynucená nečinnost (např. po úraze), někdy se však na vzniku atrofie mohou podílet i různá onemocnění, například neurologická. I proto každá svalová atrofie vyžaduje lékařské vyšetření a i následné cvičení a rehabilitace by měly probíhat podle doporučení odborníka.

Cvičení ke zlepšení svalové atrofie mohou mít různou podobu. U lidí, kteří kvůli svému zdravotnímu stavu nejsou schopni sami cvičit, může dokonce jít jen o pasivní cvičení a protahování svalů, která provádí rehabilitační pracovník. I když pasivní cvičení sval neposílí, pomůže předejít jeho zkrácení a zachovat ohebnost kloubů. Z aktivních cvičení, která pomáhají obnovovat svalovou hmotu, je vhodné například cvičení ve vodě.

 

Druhým krokem je výživa

Již dlouho je známo, že některé složky potravy mají příznivý vliv na růst svalové hmoty a její obnovení. Podle jedné nedávné studie mezi tyto prospěšné látky patří například mastné kyseliny obsažené v rybím tuku. Skupina starších žen, které cvičily a zároveň užívaly potravinové doplňky s obsahem těchto kyselin, měla výrazně lepší výsledky a nárůst svalové hmoty než ženy, které "pouze" cvičily.

Protože základní stavební jednotkou svalu jsou bílkoviny, je pro růst svalové hmoty rovněž nezbytný dostatečný příjem kvalitních bílkovin. Ty jsou obsažené zejména v libovém mase, ale také ve vejcích, luštěninách a mléčných výrobcích. Zvláště u starších lidí, kde je hrozba atrofie největší a rehabilitace bývá obtížná, je vhodné zařadit do jídelníčku i zvláštní dávku bílkovin v podobě přípravků tekuté stravy se zvýšeným obsahem bílkovin.

(vek)

Zdroj: Rodacki C. L. et al. Fish-oil supplementation enhances the effects of strength training in elderly women. Am J Clin Nutr. 2012 Feb; 95 (2): 428–36.

Autor článku:

MUDr. Mgr. Helena Janíčková Ph.D.

Specializace: neurologie

Lékařka je vědeckým pracovníkem v oblasti neurověd. Působila ve Fyziologickém ústavu Akademie věd ČR, nyní je v rámci post-doktorandského studia v Kanadě.

Líbí se vám článek?
+12 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Podezření na kýlu? Poraďte se on-line!
Články: Podezření na kýlu? Poraďte se on-line!
Kýly patří k nejčastějším...
Zánět spojivek
Články: Zánět spojivek
Konjunktivitida, zánět...
Vyrážka, povlak a pupínky v ústech? Mykóza signalizuje slabou imunitu!
Muzea, hrady, zámky .... 30.000 památek z celé ČR
I mráz může poranit kůži
Články: I mráz může poranit kůži
Mráz dokáže kromě krásných...
Poruchy spánku
Články: Poruchy spánku
Mnoho z nás občas trpí...
7 800 Tipů kam na výlet z celé ČR
Turistikou ke zdraví s Turistika.cz
Naposledy čtené:
Doporučený článek:

Soutěžte s Belcurou

 celý článek
Doporučený článek:

Soutěžte s Belcurou

Atopická, suchá nebo podrážděná pokožka bezesporu vyžaduje důslednou péči. Svědění v těchto případech dokáže být velice nepříjemné. Kůže je navíc zranitelná a náchylnější k...  celý článek

x