Zapálíte si jen občas? I vy můžete být závislí!

Patříte mezi ty, co vydrží celé týdny nekouřit, zato po jediném večírku vám v krabičce zbude jen pár osamocených choulících se cigaret? Pak budete možná překvapeni následujícím zjištěním. Nejenže jste totiž regulérním členem skupiny kuřáků, ale rovněž i vy můžete spadat mezi kuřáky doslova závislé.

U příležitostného kouření jde většinou o psychosociální závislost
U příležitostného kouření jde většinou o psychosociální závislost

Nejen na nikotinu jsou kuřáci závislí

Většina lidí si termín „závislost“ okamžitě spojí s nikotinem. A ano, skutečně existuje závislost na nikotinu jako takovém, odborníky označována jako ta fyzická. Jenže kuřácká problematika je poněkud komplikovanější. Jestliže existují kuřáci, kteří nejsou na tabáku závislí fyzicky, pak téměř nenajdeme ty, co by nebyli závislí psychicky. A právě takzvaná psychosociální závislost je to, co může bránit občasnému kuřákovi už nikdy po cigaretě nesáhnout.

Kouřím, jen když jsem ve stresu

Psychosociální závislost představuje jakési spojení konkrétního duševního rozpoložení (nálady) nebo situace se známým a opakujícím se chováním – kouřením. Období nadměrného stresu, večírek s přáteli, alkohol nebo nervozita z jakékoliv příčiny, to vše může spustit neodolatelnou chuť na cigaretu, pokud jste zvyklí v takovýchto okamžicích kouřit, byť je to jen občas. Umíte však podobné situace zvládnout i bez cigarety?

 

I občasný kuřák může mít problém kouření odvyknout

Možná byste byli překvapeni, jak moc pro vás může být těžké dostát svému předsevzetí "už nikdy si nezapálit", přestože jste kouřili jen příležitostně. Zvládnout občasný, zato intenzivní stres nebo prožít výjimečně bouřlivou party bez cigarety se může stát nadlidským výkonem. Proto se odborníci přes odvykání kouření ve svých doporučeních soustředí i na tuto problematiku.

Co se při odvykání vyplatí:

  • oznámit svůj úmysl skoncovat s kouřením rodině, přátelům, v zaměstnání;
  • sepsat si důvody, proč už nikdy nechcete kouřit;
  • identifikovat situace, ve kterých pravidelně kouříte;
  • daným situacím se vyhnout nebo si předem připravit jejich náhradní řešení;
  • dopředu si vymyslet systém odměn.

Je jasné, že ani občasné kouření zdraví neprospívá a skoncovat s ním nemusí být jednoduché. Náhradní terapie nikotinem v podobě žvýkaček či náplastí přitom nemusí být v tomto případě dostatečně účinná. Důvodem je právě psychosociální, a nikoliv ta fyzická závislost. Máte-li problém zbavit se svého příležitostného kouření, přestože kouřit už nikdy nechcete, nebojte se navštívit odborníky zabývající se problematikou závislosti na tabáku.

(veri)

Zdroj: www.ehealthmd.com

Autor článku:

MUDr. Veronika Richterová

Specializace: psychiatrie

Autorka působí jako psychiatr.

Líbí se vám článek?
-2 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Játra v ohrožení: jak poznat problém
Články: Játra v ohrožení: jak poznat problém
Játra jsou životně důležitý...
Hormonální antikoncepce jako 100% ochrana před početím? NIKDY!
Meningokokový zánět mozkových blan
Články: Meningokokový zánět mozkových blan
Hnisavý zánět mozkových...
Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
Jak probíhá umělé oplodnění: IVF krok za krokem
Články: Jak probíhá umělé oplodnění: IVF krok za krokem
Neúspěšné snahy o přirozené...
Kvasinková infekce pochvy
Články: Kvasinková infekce pochvy
Kvasinková infekce pochvy...
7 800 Tipů kam na výlet z celé ČR
Turistikou ke zdraví s Turistika.cz
Naposledy čtené: