Atopický ekzém na obličeji

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat. Od dětství mám problém s atopickým ekzémem. Zpočátku se mi objevoval pouze na rukou, kožní mi na to předepsala pouze Excipial U Lipolotio. To mi zabíralo. Po pár letech se mi to objevilo i na lýtkách, tento krém už mi nezabíral, proto mi předepsala Advantan krém. Ekzém mi po cca týdnu úplně zmizel, ale zůstal mi po něm bílý flek, jelikož už to bylo dříve, ale mám pocit, že jsem si jej mazala déle, než bych měla, protože jsem nechtěla, aby se vrátil. Pak jsem měla docela dlouhou dobu klid, ale cca před rokem se mi ekzém vrátil opět na lýtku. Mazala jsem to opět Advantanem, protože mi zůstal z minule, ale bohužel to nezabíralo. Ekzém se mi postupně rozlezl i na stehno a na druhou nohu. Kožní mi na to předepsala Triamcinolon E Léčiva a Imazol krémpasta. Musím říct, že mi to moc nezabíralo. Ten první krem mi pouze vybělil nohu, možna se to trochu zklidnilo, ale ne nějak rapidně. Poté mi na to předepsala nějaké dvě masti vyrobené přímo v lékárně, nevím co obsahovaly, ale také zrovna rapidní zlepšení nenastalo. Postupně to teda nějak vymizelo, upřímně nevím co pomohlo, jestli samo, nebo těma krémama, jelikož jsem upřímně střídala úplně všechny, protože už sem byla zoufalá. Zůstaly mi na noze teda bílé fleky, doufám, že se to v létě opálí, jelikož po Advantanu se mi to spravilo, teď nedokážu říct. Ale hlavní je, že ekzém se mi vrátil, a poprvé se mi udělal i na obličeji, na cele bradě a rozvinulo se to pod nos, první sem myslela, že je to akné, jelikož se v tom tvořili občas i bíle tečky a já je samozřejmě mačkala. Ale poté mi došlo, že se jedná o ekzém. Mazala sem to teda vším možným, nejdříve Isoldou mastí, niveou, opravdu vším, ale žádné zlepšení. Vytáhla jsem tedy masti, co mě zbyly od kožní, i ty připravené v lékárně, které bych už dávno měla zahodit, ale jsem opravdu už zoufalá, tak jsem to použila. Včera jsem si na to dala i ten Triamcinolon, ale nic se nestalo, večer jsem si na to dala Advantan, dnes ráno musím říct to vypadá o něco lépe, ale jelikož jsem se začínala zajímat až teď, čím se to mažu, zjistila jsem, že Advantan, nevím jestli i ty další, obsahuje kortikoidy, a všude se píše, že je to velice škodlivé, ničí to imunitu, nadledviny, a buhví co ještě, můžu pak mít i horší nemoci, popravně jsem z toho docela vyděšená, jestli jsem si něco nemohla udělat. Dřív jsem ho na ty nohy dávala docela dlouho, dnes to bylo po delší době sice jen jednou na tu noc, ale už se to bojím použít a upřímně nevím, co si s tím počít, jelikož nic od kožní mi prakticky nezabralo, a ani nevím, zda-li ty masti nejsou škodlivé. Řeknete mi teda svůj názor na tuto škodlivost a popřípadě jaký krém by byl vhodný? Momentálně to mám namazané Excipialem U Lipolotio, ale nejsem si jistá, že pomůže. Děkuji moc za odpověď.

Odpověď odborníka:

Dobrý den, vzhledem k Vašemu dlouhému dotazu a potížím bych Vám vše asi raději vysvětlila osobně. Je mi ale jasné, že kožního lékaře máte, ale i tak by nebyl myslím problém, objednat se na ambulanci jinou a vyslechnout si názor jiného lékaře. Atopický ekzém je samozřejmě zpravidla genetická, imunologická, dlouhodobá záležitost. Toto je nutno brát v úvahu při léčbě a ošetření. Z kortikoidních mastí nemusíte mít tak velký strach, pokud jsou aplikovány s uvážením, podle potíží či potřeby a nutnosti. Akutní projevy ekzému se zpravidla nepodaří zklidnit bez kortikoidní masti, ale pak ji po zklidnění lépe zase rychle vysadit. I tak existuje zase spousta variant a možností. To abych Vám poradila, který krém zrovna by byl vhodný , když projev nevidím ( a naživo, fotografie někdy zkresluje) je docela problém, každopádně promazáváním Excipialem nic nepokazíte, ale pravda je , že akutní potíže tím nezažehnáte.

MUDr. Radka Zimolová
MUDr. Radka Zimolová

Specializace: Dermatovenerologie
Pracoviště: Kožní-lymfologická ambulance a kosmetika, Nemocnice Atlas Zlín

 
Líbí se vám odpověď?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: