Ldl cholesterol

Dobrý den, prosím o zodpovězení dotazu. Jak je to s hodnotami cholesterolu v době kojení? Dočetla jsem se, že v těhotenství může být zvýšen, ale po porodu by se měl vrátit k normálu. Jsem cca 2 roky po porodu, ale stále ještě částečně kojím. Byl mi zjištěn lehce zvýšený LDL cholesterol (3,06), ale celkový a HDL jsou v normě (4,76 a 1,59). Můžete mi k tomu něco napsat, všechny zodpovězené dotazy jsou převážně o tom celkovém. Děkuji.

Odpověď odborníka:

Dobrý den, problematika dyslipidémii (zvýšení hladin jednotlivých tuků) je velmi složitá, a proto uvedu jen její stručný a zjednodušený souhrn Dyslipidémie může být podmíněna geneticky ? primární dyslipidémie, nebo nepříznivým vlivem prostředí ? sekundární dyslipidémie. K sekundární dyslipidémii můžeme řadit i přechodně zvýšené hladiny tuků spojené se zátěžovými stavy (těhotenství, kojení, operace, závažnější onemocnění). Obvykle takové zvýšení přetrvává týdny příp. měsíce po zátěži. U sekundárních forem při léčbě klademe hlavní důraz na odstranění vyvolávajících příčin. Rozdělení cholesterolu na "hodný" HDL a "zlý" LDL cholesterol se odvíjí od jejich působení v těle. Zatímco "hodný" HDL cestuje krevním řečištěm do jater, kde je při metabolismu zdrojem energie, zvýšená hladina "zlého"LDL cholesterolu způsobuje usazování nadbytečného cholesterolu v cévních stěnách, kde tvoří sklerotické pláty. Cévy tak ztrácejí pružnost a zužuje se prostor pro průtok krve, který se tím snižuje. Hlavním zdrojem LDL cholesterolu jsou potraviny obsahující transmastné kyseliny: ztužené rostlinné tuky vzniklé saturací ? a vše, co je obsahuje (cukrovinky, zejména sušenky apod. cukrářské pečivo, levné čokoládové pochoutky), přepálený tuk ve smažených jídlech a chipsech. Proto je nutné tyto potraviny ve svém jídelníčku maximálně omezovat a nahradit je zdroji HDL cholesterolu, kterými jsou nenasycené mastné kyseliny. Obsahují je kvalitní rostlinné tuky, rostlinné oleje, rybí tuk. V praxi to tedy znamená krémové dezerty nahradit ovocnými koláči, sušenky cereálními pochoutkami, kakaové cukrovinky kvalitní čokoládou); vyřazení smažených jídel, včetně chipsů, z jídelníčku, vyřazení tučného masa a hlavně uzenin a masových konzerv (přidejte si libové maso, drůbeží maso, kvalitní šunku); více čerstvé zeleniny a ovoce s vyšším obsahem vlákniny (jablka, meruňky, angrešt, banány apod.); více rybího masa a olivového oleje Extra Virgin (pokud nechcete požívat lžičku rybího tuku a lžičku oleje denně, pořiďte si doplněk stravy Omega (3-6-9) mastné kyseliny) a samozřejmě též správný pitný režim.

MUDr. Miroslava Frčková
MUDr. Miroslava Frčková

Specializace: Praktické lékařství
Pracoviště: Praktická lékařka pro dospělé

 
Líbí se vám odpověď?
+4 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: