Nespavost

Dobrý den, již půl roku bydlím na koleji v poměrně hlučném prostředí. Čekala jsem, že si časem na hluk zvyknu, ale po půl roce je moje situace stále stejně tragická - nedokážu usnout, dokud se vše neutiší (což bývá až kolem třetí hodiny ráno), a tak jsem celý den podrážděná, nesoustředěná, často mě bolí hlava a moje produktivita ve škole prudce klesá. Vyzkoušela jsem snad už všechno - ani sluchátka do uší nezabrala. Proto jsem se chtěla zeptat, jestli je vůbec možné si na hluk při usínání zvyknout, a pokud ano, za jak přibližně dlouho? Pomohl by v takovéhle situaci Melatonin? Děkuji za odpověď.

Odpověď odborníka:

Dobrý večer, milá Nikol, děkuji Vám za dotaz. Vaše nespavost má zjevnou příčinu /hluk/, k úpravě spánku dojde nejpravděpodobněji v případě, že pomine příčina nemožnosti usnout a kvalitně spát, tj. hluk. Myslím si, že máte nízký práh probuzení. Zkoušela jste špunty do uší/píšete - sluchátka/? Problémem je, že hluk se šíří i kostní cestou, ne pouze vzduchem, to by člověk musel mít na hlavě v noci helmu nebo polštář. Nemyslím si, že si na hluk člověk zvykne /to byste si již zvykla, půl roku je dlouhá doba/. Spíš naopak, každý večer si leháte s přesvědčením, že se spánek nedostaví, usilovně se snažíte usnout, abyste nebyla další den nevyspalá a unavená. Spánek se ale pochopitelně nedostaví, což posílí Vaše přesvědčení, že následující noc to jiné nebude, vzniká bludný kruh. Hypnotika by event. mohla krátkodobě pomoci - ta se ale můžou brát pouze krátkodobě a Vy se s problémem hlučné koleje budete potkávat nejbližších 5 - 6 let, což ale nelze sloučit s dobrou kvalitou života, to je spíš utrpení, než vhodné podmínky ke studiu. Melatonin je indikovaný spíš při poruchách cirkadiánního rytmu, při adaptaci po změně časových pásem, u slepců, při intoleranci směnného provozu, u primární insomnie /bez zjevné příčiny/. Možná nakonec bude nutná výměna koleje za podnájem. Nakonec ještě připomínám spánkové desatero k dodržování spánkové hygieny: 1. do postele uléhat až ospalá, 2. postel užívat pouze ke spánku a milování, 3. pokud nelze usnout do 30 min, vstaňte, jděte do jiné místnosti, věnujte se nějaké činnosti, nedívejte se na TV, 4. Vstávat denně ve stejnou dobu, 5. minimalizovat v ložnici hluk a světlo, ideální teplota je 18-20 stupňů Celsia, 6. Nepít kávu, černý, zelený čaj, kolu 4-6 hod. před ulehnutím, omezit je i přes den, 7. Nekouřit před spaním a v době nočních probuzení, 8. Nepít před spaním alkohol, do postele – jako za volant, 9. Vynechat večer těžká jídla, 10. Cvičit pozdě odpoledne, ale max. 4 hod. před ulehnutím. Závěrem: zaměřte se na ty body spánkového desatera, které můžete ovlivnit, sežeňte si špunty do uší, doporučuji návštěvu praktického lékaře - krátkodobé užívání hypnotik je možné. Další postup bude záviset od vývoje stavu. Držím Vám palce. S pozdravem.

MUDr. Anna Svatová Bodnárová
MUDr. Anna Svatová Bodnárová

Specializace: Pneumologie
Pracoviště: Léčebna tuberkulózy a respiračních nemocí Janov

 
Líbí se vám odpověď?
+2 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: