Opiáty

Mám dotaz, je možné po cca 2 měsících používání fentanylové náplasti a podávání 200 mg Lunaldinu při bolestech (obvykle) 1-3 denně přestat oba tyto opiáty užívat a obejít se bez nich, aniž by se nahradily jiným opiátem, ale např. Aulinem? Pacient je 71 muž s karcinomem pankreatu v pravděpodobně konečném stadiu. Dále bych se chtěl zeptat, jestli nějak lze zmírnit otoky nohou a břicha. Moc děkuji za odpověď.

Odpověď odborníka:

Pokud se jedná o pacienta v konečném stadiu rakoviny pankreatu a byla mu nasazena zminovaná analgetika, pak si myslím, že není vhodné je přestat podávat. Jestliže nemá bolesti, je to jistě vlivem léků a ne vlivem ničeho jiného. Aulin by pravděpodobně nebyl dostatečným analgetikem. Obecně nelze opiáty náhle vysadit !
Otoky nohou a břicha v tomto stadiu onemocnění více méně zmírnit nejdou, je možné zkusit menší dávky diuretik, ale otoky jsou způsobeny především nedostatkem bílkovin v krevním oběhu, což je důsledek pokročilého onemocnění. Hodně sil!

MUDr. Karolina Kašparová
MUDr. Karolina Kašparová

Specializace: Onkologie
Pracoviště: Onkologická ambulance AntiCa Kladno, Onkologická klinika VFN Praha

 
Líbí se vám odpověď?
+3 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: