Reklama
Přihlásit se Přihlásit se přes Facebook

Zapomenuté heslo

Nemáte účet? Registrujte se

Vytvořit nový účet uLékaře.cz

Připojte se do komunity uLékaře.cz a získejte přístup k historii všech svých dotazů a odpovědí.
Již máte účet? Přihlaste se zde

Máte Facebook? Ušetřete si čas a jednoduše se přihlaste skrz něj.

Přihlásit se přes Facebook
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Chcete se přihlásit? Přihlaste se zde
Nemáte účet? Registrujte se

Reklama

Zvýšení hmotnosti po lécích

Léky Michal 30.4.2019

Hezký den, od narození DMO zhoršená pohyblivost, nikdy jsem moc necvičil nebo dodržoval zdravou stravu.. v pubertě začali psychické obtíže.. léčen různými léky, ale zhruba před 2 lety jsem přešel na Sertralin Vipharm 50 mg 1 ráno, Risperiden Vipharm 1 mg 2x denně, Dormicum 15 mg - při nespavosti.. zhruba po půl roce jsem najednou přibral 15 KG za měsíc a půl bez změny způsoby života (z 64 na 79 Kg), začali dýchací obtíže (neušel jsem ani ke dveřím a už jsem nemohl, delší vzdálenosti byli jako náročný sport), mírné otoky nohou... Psychiatr řekl že moje léky toto nemohou způsobovat. Praktickým lékařem byly otoky klasifikovány jako důvod tepla (bylo letní období). A celková rada byla cvičit a změnit způsob života. Pro jistotu mne ale poslal na plicní vyšetření (rentgen, spinometrie) - (plicní vyšetření bylo také z důvodu bolesti v oblasti dolních žeber, která ale naštěstí sama zmizela). Vyšetření dopadlo v pořádku, stejně tak rozbor krve na štítnou žlázu, cukrovku a další věci. Byl jsem poslán i na kardiologické vyšetření ultrazvuk srdce. Taktéž dopadlo v pořádku. Svoje léky jsem pro jistotu vysadil což vedlo ke zhoršení mých psychických problémů a následné hospitalizaci na psychiatrii, kde se mi pravidelnou stravou povedlo zhubnout na 74 Kg. Začal jsem ale brát nové léky. Miraklide 5 mg ráno, neurol 0,25 denně (půl tablety ráno, půl večer) a risperidon 1 mg večer. Po návratu z nemocnice jsem za týden a půl přibral na původních 81 Kg a začalo znovu zadýchávání, pocení při chůzi a mírné otoky.. (v nemocnici se člověk moc nepohybuje tak nevím jestli to bylo i tam, ale cítil jsem se lépe)... Moje otázka tedy zní, co může způsobovat moje problémy, a opravdu to nemůže být vedlejší účinek mých antipsychotik? Děkuji.

Odpovídá lékař:

MUDr. Jana Harnová

Specializace: Praktické lékařství Pracoviště: Ordinace praktického lékaře, Líbeznice, JH medica

Dobrý den Michale, u vámi uváděných léků je jak u Risperidonu, tak i u Miraklide ( účinná látka escitalopram) jako vedlejší nežádoucí účinek uvedeno zvýšení tělesné hmotnosti a zvýšení chutě k jídlu. Proto nelze vyloučit souvislost s vašimi léky a zvýšením tělesné hmotnosti. Neznám vaše stravovací návyky a pravidelnost v příjmu potravy. Může se jednat o kombinaci životního stylu a vedlejších účinků léků. Samozřejmě byste neměl léky vysazovat po poradě s vaším ošetřujícím psychiatrem. Doporučila bych vám konzultaci u dietologa, popřípadě výživového poradce k úpravě jídelníčku. S pozdravem Jana Harnová

Odpovídá lékař:

MUDr. Luboš Janů Ph.D.

Specializace: Psychiatrie Pracoviště: Ambulance Smrková ulice, Plzeň

Dobrý den, jako hlavní příčina léky mohou být tehdy, pokud ihned při nasazení začne zvyšování hmotnosti (navíc u zmíněných je efekt na hmotnost nevelký). Začít vám zvyšovat hmotnost až po roce užívání je nesmysl. Navíc hmotnost se v nemocnici (s léky) snížila a zvýšila po návratu z nemocnice domů. Jako příčinu bych jednoznačně viděl stravovací a pohybové návyky. Na toto téma je dostupná řada literatury, ale důležitou je dlouhodobá svědomitost při změně životního stylu. Brzkou a trvalou změnu přeje Luboš Janů

Související dotazy

Hmotnost
Dobrý den, chtěla bych se zeptat k čemu je dobrá zelená...
Ztráta hmotnosti
Dobrý den, Zhubla jsem 20 kilo a trápí mě přebytečná...
Vynechání menstruace, nízká hmotnost
Dobry den pane doktore, mám problémy s MS. Poslední...
Nárůst hmotnosti, otok DKK
Je mi 31. Za posledni rok a puj jsem pribrala 10 kilo...
Změna hmotnosti po vysazení antikoncepce
dobrý den,chtěla bych se zeptat. uzivam antikoncepci...
Abnormální ztráta hmotnosti
Dobrý den, v únoru jsem vážil ještě 80 kg a nyní se...

Doporučujeme

Více dotazů z poradny

Zvýšení citalopramu v těhotenství

Dobrý den, jsem těhotná a pravidelně užívám citalopram 10 mg na panickou poruchu...

Zvýšení citlivost na varlatech, hoečky, kašel- možná souvislost?

Dobrý den,už delší dobu pociťuju zvětšenou citlivost na varlatech,posledních...

Zvýšení červených krvinek

Dobrý den,chtěla bych se zeptat co znamená zvýšená hladina červených krvinek...

Zvýšení dávkování Euthyroxu

Dobrý den je mi 22 let, mám sníženou funkci štítné žlázy, beru na to euthyrox...

Zvýšení dávkování Letroxem

Dobrý den,mám dotaz zda není nebezpečné náhlé zvýšení denní dávky Letroxu z...

Zvýšení dávky antidepresiv

Dobry den, 4.6 jsem začala užívat Itakem 10 mg 1 denně. Předepsáno prak. lek....

Zvýšení GGT

Dobrý den, otec (ročník 1970) má na jaterních testech hodnotu ggt 4, klesla...

Zvýšení hladina TSH

Dobrý den, můj dotaz směřuje k zvýšené hodnotě TSH 5.81( fT3 5,19, fT4 13,62)....

Zvýšení hladiny melaninu

Dobrý den, již od mala mám velice světlou pleť, na slunci se jen minimálně...

Zvýšení hmotnosti

Dobrý den, chtěl bych se optat zda existují léky na zvýšení hmotnosti? Je...

Zvýšení hmotnosti po operaci žlučníku

Dobrý den. V červnu roku 2011 jsem byla na operaci -odstranění žlučníku. Od...

Zvýšení hmotnosti po xyzalu

Dobrý den, chtěla bych se zeptat. Moje dcera užívá Xyzal 5mg, a přibrala. Zdá...

Zvýšení hmotnosti, strie

Dobrý den, za posledních měsíc, jsem přibral asi 5 Kg, poslední dobou mě začalo...

Zvýšení hodnoty TSH

Dobrý den, obracím se na vás o dotazem, jak lze mimo užívání léků snížit hodnoty...

Zvýšení cholesterolu

Dobrý den, mám léta zvýšený cholesterol (je mi 56 let) Bez užívání statinu(vysazeny...

Zvýšení chuti na sex u ženy

Dobrý den.Je nějaký opravdu fungující preparát,který by dokázal zvýšit chutˇna...

Zvýšení IgA

Dobrý den. Je mi 34 let a kromě několika alergií (především pyly, kočky, roztoči,...

Zvýšení imunity

Dobrý den, je mi 36 let, před pěti lety jsem měla alergii a byla jsem léčena...

Zvýšení imunity

dobry den...mám 3,5letou dceru..má vrozenou vadu mozku a DMO,Chci se zeptat...malé...

Zvýšení imunity

ještě k dotazu malá denně vypije cca.500ml umělého mléka...děkuji

Naposledy přečtené dotazy z poradny

Bolesti zad a křeče nohou

Dobrý den, jsem 9 měsíců po porodu. Přibližně půl roku mě trápí nepříjemné...

Bulka v ústech

Dobrý den, v ústech se mi udělala tvrdá bulka.nachází se na konci dásne za osmičkou...

Léčba silné bolesti

Dobrý den . V dubnu jsem prodělala pásový opar s virem neštovic v obličeji/levá...

Antikoncepce průjem

Dobrý den, měla jsem průjem první den, kdy jsem začala brát antikoncepci (Gracial)...

Ortopedie

Dobrý den , můžete mi vysvětlit tuto lékařskou zprávu - konkrétně termín INSULA...

Leukocyty v moči po zánětu

Dobrý den, zpráva od lékaře-vener.ord. NO: St.p. GO, subj. bez potíží Ter.:...

Vřed na dvanácterníku

Dobrý den,již více jak půl roku mám bolesti břicha v oblasti žaludku...byla...

Bulky na horním patře v ústech

Dobrý den, jsem v pubertě, a už nějakou dobu (až tři roky?) si nahoře na horním...

Slabost nohou

Dobrý den, Dlouhodobě cca 2 roky cítím slabost v nohách. Chodit můžu klidně...

Pálivá bolest na hrudi

Dobrý den , je mi 21 let a asi 1mesic mě trápí hoření těla , pocení a bolesti...

Cysta vaječníku

Dobrý den :) .. Chtěl bych se zeptat, během 4 měsíců se mi objevila cysta na...

Nevolnost, pocit knedlíku v krku, nechuť k jídlu

Dobrý den, Je mi 17 let a poslední 3 týdny mám problémy s jídlem.Trápí mě nevolnosti,pocit...

Pulzující břicho

Dobrý den, nedávno jsem si všimla, že mně pulzuje celé břicho. Tep je viditelný...

Boulička či hrbolek na tvrdém patře

Dobrý den, před 3 týdny jsem si objevila na tvrdém patře nebolestivou bouličku...

Bolest levého varlete+bolest vystřelující do podbřišku

Dobrý den,můj přítel mi nedávno řekl,že ho bolí levé varle a to jak při pohybu...

Pěnivá stolice

Dobrý den, mám dvouměsíční holčičku, zdravá přibývá na váze, plně kojená (po...

Bolest hlavy na pravé straně.

Dobrý den, již přes týden trpím na bolest hlavy na pravé straně, cca 15 cm šikmo...

Pocit knedlíku v krku

Dobrý den, moc vás Prosím o radu, jsem už psychicky na dně. Zhruba 4 roky me...

Přeskakování v kyčli

Dobrý den, pane doktore. Po úraze kolene, následném znehybnění a operaci, která...

Sulfasalazin K-EN vs. Paralen

Dobrý den, paní doktorko, chtěla jsem Vás poprosit o radu: dlouhodobě užívám...

Reklama
Zavřít