Dopřejte svým střevům jarní osvěžení!

  • Redakce uLékaře.cz
  • 17.3.2017
  • Aktualizace: 20.3.2017
  • uLékaře.cz

S příchodem jara mnoho lidí obrací svou pozornost více na své zdraví. Na pořadu dne začnou být různé čisticí kúry nebo odlehčená strava. Jednou ze základních věcí, na které bychom měli myslet především, jsou naše střeva. Co vlastně potřebují?

Ilustrace
Ilustrace

Řekněme si to na rovinu: Střeva jsou pro zdraví člověka zásadní. Jejich funkce nespočívá jen v trávení, ale je to také největší imunitní orgán našeho těla. Správné bakteriální osídlení střev nás chrání před infekcí a je i důležitým zdrojem některých vitamínů. Ale jak je to vlastně s těmi bakteriemi?

Bakterie – dobré, nebo špatné?

Každý živočich má přirozené bakteriální osídlení neboli mikroflóru, a to i tehdy, když je zcela zdravý. Bakterie najdeme na kůži a na některých sliznicích, vně i uvnitř našeho těla. Ve střevní mikroflóře žijí různé druhy bakterií, a to i takové, které by samy o sobě mohly být nebezpečné. Pokud jsou ale v rovnováze a zdravě si konkurují s jinými druhy, vůbec člověku neškodí. A právě rovnováha je velmi důležitá.

Jak udržet mikroflóru v rovnováze?

Bakteriální flóra člověka se stále vyvíjí a proměňuje a velký vliv na ni má zejména naše strava. Prakticky každá potravina přináší s sebou do trávicího traktu nějaké bakterie a některé z nich podporují jejich množení nebo mu brání. Každému druhu se daří v jiném prostředí, proto bychom měli dbát na vyváženou stravu a dát prostor i složkám, které k rovnováze v našich střevech přispívají. Jedná se o kysané mléčné výrobky – živé jogurty, zákysy, kefíry apod. Pro ty, kdo trpí alergií na mléko, jsou pak vhodné farmaceutické probiotické přípravky.

Zkuste prebiotika!

Bakterie mléčného kvašení pomáhají nastolit a udržet rovnováhu mezi obyvateli našich střev. Chceme-li, aby se jim u nás dařilo, musíme je krmit, a to látkami, které se nazývají prebiotika. Jedním ze základních prebiotik je laktulóza. Je to cukr, který my využívat neumíme, proto ho bakteriím „nesníme“. Ve vyšších dávkách má šetrný projímavý účinek a je registrovaným léčebným přípravkem.

 

Laktulózu ale můžete užívat i v nižších dávkách pro podporu zdravého střevního osídlení nebo pro změkčení stolice.

Pokud jste se tedy rozhodli dopřát na jaře svým střevům nadstandardní péči, zkuste probiotickou kúru a laktulózu. Budete se divit, jak to funguje!

(pez)

Zdroj:
http://www.gutmicrobiotaforhealth.com

Tabatabaie F., Mortazavi A. Influence of Lactulose on the Survival of Probiotic Strains in Yoghurt. World Applied Sciences Journal, 2008, 3 (1): 88–90.

 

Autor článku:

MUDr. Tereza Kopecká

Líbí se vám článek?
+6 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: