Máte revma? Hlídejte si dostatek živin!

Lidé trpící revmatoidní artritidou by se měli stravovat tak, aby kromě jiného zamezili, či alespoň minimalizovali kloubní záněty. Bohužel však často dělají dietní chyby, které mohou nakonec vést až k nedostatku některých živin. Jak tomu zabránit? Máme pro vás pár tipů.

Vsaďte na středomořskou stravu – základem jsou ryby a zelenina
Vsaďte na středomořskou stravu – základem jsou ryby a zelenina

Individuální úprava jídelníčku

Léky na revmatoidní artritidu mohou někdy způsobovat nechutenství. Pacienti vynechávají jídla a následkem toho mívají nedostatek důležitých živin. Navíc také některé léky snižují vstřebávání živin – hladinu kyseliny listové snižuje metotrexát, draslík a vápník zase tělu ubývá vinou kortikoidů. K hubnutí též vede chronický zánět spojený s artritidou, který zrychluje metabolismus. Tím dochází k úbytku svalové hmoty. Je tedy důležité mít ve stravě dostatek proteinů a některým potravinám se raději zcela vyhnout. Které to jsou, to je individuální. Jediným způsobem, jak zjistit míru citlivosti na některé jídlo, je vyřadit ho postupně z jídelníčku a sledovat, zda se onemocnění zhorší, pokud tam toto jídlo znovu vrátíte.

Středomořská dieta

Trpíte-li artritidou, s vyváženým jídelníčkem zůstanete štíhlí a nebudete přetěžovat klouby. Nejlépe uděláte, pokud dietu skloubíte s vhodným cvičením. Zkusit můžete například středomořskou dietu:

  • Obsahuje hodně ovoce a zeleniny.
  • Je zde dostatek nenasycených tuků či ořechů.
  • Převládají celozrnné výrobky.
  • Na dochucení se požívají kvalitní byliny a koření.
  • Prioritou je konzumace ryb.

Uleví, ale nevyléčí

Pacienti s bolestmi kloubů sází také často na různé rostlinné přípravky a potravinové doplňky. Některé jsou skutečně účinné, ale žádné z nich nedokážou léčit nebo zastavit postup onemocnění. Než si některé z těchto výrobků koupíte, poraďte se o případné úpravě jídelníčku a užívání vitamínových a rostlinných preparátů nejprve se svým lékařem!

  • Omega3-mastné kyseliny – jsou obsaženy v rybím oleji, působí preventivně proti srdečním chorobám a zánětu. Zdá se, že by mohly pomoci také proti bolestivosti kloubů a ranní ztuhlosti.
  • Vitamín D a vápník – nedostatek zvyšuje riziko rozvoje osteoporózy, proto nezapomínejte na mléčné výrobky, lososa, sardinky, vaječný žloutek a další.
  • Kurkuma a zázvor – působí protizánětlivě.
  • Kyselina listová – má pro tělo velký význam a je obsažena zejména v brokolici, kapustě, špenátu atd.

(mzm)

Zdroje: www.webmd.com



Líbí se vám článek?
+28 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Nové téma | zodpovězené dotazy
REVMA | Od: Karel | 14.10.2012 16:16
Já revma měl a nic příjemného to nebylo..Otékaly mi klouby a měl jsem šílené bolesti.Vadil mi chlad a i teplo. Už jsem si nevěděl rady a lékař mi psal jen samou chemii, která mi stejně nějak nepomáhala a jen jsem si ničil organismus. Chtěl jsem zkusit něco přírodního a v lékárně mi nabídli Priessnitz přímo na kluby.Vím, že když jsem byla v lázních hlavní téma na kluby byl právě Priessnitz, tak jsem si na to hned vzpomněl a doufal jsem, že mi to pomůže. A pomohlo. Má široké složení a za tak velké balení měli dobrou cenu.Když mi zase někdy něco bude, tak už jen přírodní.
reagovat
 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: