Pohyb jako vánoční dárek pro vaše tělo

  • Redakce uLékaře.cz
  • 8.1.2010
  • Aktualizace: 8.1.2010
  • Osteoporóza

Sháníte pod stromeček něco užitečného? Něco zábavného? Máme pro vás tip, který zdravě zpestří život. Darujte pohyb!

Cvičení na overballu je vhodné i pro starší lidi a lidi bez kondice
Cvičení na overballu je vhodné i pro starší lidi a lidi bez kondice

Zapomenuté, ale důležité

Také obdivujete ladnou, vzpřímenou chůzi baletek? A když se zkoušíte projít stejně elegantně, do čtvrt hodiny necítíte záda? Nejvyšší čas začít posilovat. A to hlavně hluboké zádové svaly. Tyto věčně opomíjené svaly poskytují oporu páteři. Jsou-li pravidelně posilovány, dokážou snížit riziko vzniku kompresivní zlomeniny obratle. Bez nich nelze stát a chodit zpříma. Jedině vzpřímená postava zajistí dost prostoru pro orgány hrudní a břišní a pomůže tak k jejich správné funkci.

Míč místo židle

Velmi vhodným nástrojem pro posílení hlubokého zádového svalstva jsou velké gymnastické míče. Vhodná je velikost, kdy při posazení na míč máte kyčle i kolena pokrčena v pravém úhlu.

Znáte své těžiště?

Podstatou cvičení na míči je jeho neustálé vychylování těžiště. Pokud nechceme skončit na zemi, musíme jej neustále korigovat. Takže pořád lehce zatínáme a povolujeme svalstvo. Jak se ukázalo, balanční cvičení snižují rizika pádů – zvláště u lidí starších 65 let. Mají-li navíc osteoporózu, je pro ně otázka rovnováhy a prevence pádů klíčová.

 

Cvičte kdekoli

V prodejnách sportovních a zdravotnických potřeb jsou k dostání i overbally, různě nafouknuté míče do průměru 26 cm. Lze s nimi cvičit širokou škálu posilovacích i protahovacích cviků. Ve stoje, sedě i vleže. Výhodou je, že nepřekáží ani ve stísněných prostorových podmínkách. Můžete si je dát mezi záda a opěradlo židle a průběžně stlačovat.

Cvičení na velkých míčích i s overbally je navíc vhodné i pro starší jedince bez kondice.

Pohyb (spolu s dostatečným příjmem vápníku) je skvělou prevencí osteoporózy. Při pravidelném cvičení ustupují bolesti zad i pacientkám s komplikacemi osteoporózy. Díky endorfinům je nám po cvičení tak nějak blaze. Co víc může přinést vánoční dárek?

(ela)

Zdroj: J. Němcová, J. Korsa: Komplexní léčba a prevence osteoporózy, postavení a význam léčebné rehabilitace a pohybové aktivity, Med. pro praxi 5: (4), 2008, s. 165–168.

Líbí se vám článek?
+6 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené:
Doporučený článek:

Soutěž o krém BELOBAZA®

Belobaza je krém pro každodenní péči, ochranu a regeneraci suché, citlivé a podrážděné pokožky.

 celý článek

x