Před řídnutím kostí chraňte celou rodinu, nejen sebe

  • Redakce uLékaře.cz
  • 9.5.2011
  • Aktualizace: 9.5.2011
  • Osteoporóza

Osteoporóza neboli řídnutí kostí je nemoc, při které kosti křehnou a jsou náchylnější ke zlomeninám. Nejčastěji touto chorobou trpí ženy starší 50 let, ale může se objevit u každého z nás v kterémkoliv věku. Trpí osteoporózou někdo z vašich blízkých? Pak je u vás riziko rozvoje choroby vyšší.

Správná strava a pohyb venku ovlivňuje pevnost kostí
Správná strava a pohyb venku ovlivňuje pevnost kostí

4 zásady pro ochranu kostí:

  1. Vhodně se stravujte – Pokud klesne hladina vápníku v krvi, tělo začne uvolňovat vápník, který je uložen v kostech, a tím dochází k jejich oslabení. Proto by v našem jídelníčku každý den měly být zařazeny potraviny s vysokým obsahem tohoto prvku: mléčné výrobky, brokolice, špenát, mandle, …
  2. Aby se vápník ze stravy vstřebával, je v těle nutný dostatek vitamínu D. Ten do těla dostanete opět správnou stravou. Jezte mořské ryby, vaječný žloutek, játra, … Pokud to jde, choďte na slunce. Tělo si totiž vitamín D umí vytvořit i samo právě za pomoci slunečního záření.

  3. Cvičte – Při pravidelné fyzické zátěži se kosti stávají silnějšími. Vhodnými sporty jsou chůze, běh, cyklistika, chůze do schodů, skákání přes švihadlo, tanec, tenis apod.
  4. Nekuřte – Menopauza, která je rizikovým faktorem osteoporózy, přichází u žen kuřaček dříve o několik let. U kuřáků se navíc vstřebává méně vápníku ze stravy.
  5. Nepijte příliš alkoholu – Alkohol v malé míře chrání vaše srdce. Toto bezpečné množství představuje denně jedno pivo nebo 2 dl vína. Pokud se ale příjem alkoholu zvýší na více než dvě piva nebo 4 dl vína denně, již to má na vaše tělo neblahý účinek a tento účinek se projeví i na kostech. Pravidelní pijáci jsou navíc ohroženi nedostatečnou výživou a pády, které mohou způsobit zlomeniny.

Chraňte kosti svých blízkých

Síla kostí je ovlivněna především během růstu dětí, a pokud jsou kosti v tomto období o něco ochuzeny, již nikdy nebudou tak silné a vaše dítě bude v dospělosti osteoporózou ohroženo.

Proto do vašeho plánu změnit svůj způsob života zapojte i děti:

  • Zařaďte vhodné potraviny do jídelníčku celé rodiny.
  • Po zdravém obědě vyrazte například na cyklovýlet.

Kosti vašich dětí vám v budoucnu poděkují.

(vesa)

Zdroj: www.emedicinehealth.com

Líbí se vám článek?
+20 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Přirozený porod – opravdu je to ta nejlepší volba?
Články: Přirozený porod – opravdu je to ta nejlepší volba?
V poslední době se často...
Zánět slepého střeva
Články: Zánět slepého střeva
Zánět slepého střeva vzniká...
Syndrom turistické třídy – nebezpečí nejen pro vaše nohy
Články: Syndrom turistické třídy – nebezpečí nejen pro vaše nohy
Při cestování letadlem na...
Muzea, hrady, zámky .... 30.000 památek z celé ČR
Těhotenský test může kvůli špatnému použití ukázat falešný výsledek
Význam správné výživy pro pacienty po mozkové mrtvici
Články: Význam správné výživy pro pacienty po mozkové mrtvici
Je smutným faktem, že škody...
Patní ostruha
Články: Patní ostruha
Počet lidí sužovaných...
Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
9 tipů, jak zatočit s bolestí hlavy
Články: 9 tipů, jak zatočit s bolestí hlavy
Tuhle zdravotní potíž zná...
Kvasinková infekce pochvy
Články: Kvasinková infekce pochvy
Kvasinková infekce pochvy...
7 800 Tipů kam na výlet z celé ČR
Turistikou ke zdraví s Turistika.cz
Naposledy čtené: