Přílišná délka spánku může škodit zdraví

  • Redakce uLékaře.cz
  • 8.12.2009
  • Aktualizace: 8.12.2009
  • Dobrý spánek
Potřeba spánku je u každého jedince zcela individuální a zdá se, že je i od narození daná a po celý život neměnná. Průměrná délka spánku u dospělého člověka zahrnuje dobu mezi 6 a 8 hodinami. Některým lidem stačí jen asi 5–6 hodin a u 2 % se dokonce zmiňuje méně než 5 hodin spánku. Na druhou stranu u dalších 2 % populace je potřeba spánku mnohem vyšší, nad 8–9 hodin denně.

Od spánkové deprivace je ke zhroucení jen krůček
Od spánkové deprivace je ke zhroucení jen krůček

Jeden z výzkumů poslední doby potvrdil, že lidé spící průměrně 6,5–7,5 hodiny denně se dožívají vyššího věku. Velkým překvapením je také skutečnost, že průměrná délka spánku přesahující 8 hodin má horší dopady než ta pětihodinová. Za všechny lze zmínit deprese, srdeční postižení či obezitu.

Skřivani a sovy

Věcí ovlivňujících nejen spánek, ale i následnou denní aktivitu, je více. Například úroveň ranní aktivity. Ta se případ od případu liší. Takzvaná ranní ptáčata jsou nejvíce čilá po ránu, mají větší produkci adrenalinu a vrcholu své tělesné teploty dosahují během dne, o něco dříve než noční ptáci. Ti jsou nejvíce čilí odpoledne nebo večer. A tyto rozdíly v aktivitě pak mohou výrazně ovlivnit i chování a výkonnost.

 

Nejen délka, ale i kvalita je důležitá

Svěží pocit po probuzení však nezáleží jen na délce spánku, ale zejména na jeho hloubcekvalitě. Pokud spíme přirozeně, a tedy bez budíku, probouzíme se nejčastěji po skončení tzv. REM fáze spánku, která každý spánkový cyklus uzavírá. V případě, kdy nás něco vyruší dříve, probouzíme se uprostřed spánkového cyklu. To má za následek pocit nevyspalosti.

Nevyspalý manažer – špatný manažer

Kapitolou samou pro sebe je dopad moderní doby na spánek jako takový a na čas odpočinku vůbec. Obligátně jmenované skupiny lidí, jako jsou podnikatelé či manažeři, mnohdy považují čas spánku za promrhaný. Není divu, jejich profese je nutí být neustále ve střehu, dosahovat maximálních výkonů a klade na ně velkou zodpovědnost, což jistě nejsou pozitiva pro klidný a dostatečně dlouhý spánek.

(pes)

Zdroj: American Journal of Epidemiology 2006.

Líbí se vám článek?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Podezření na kýlu? Poraďte se on-line!
Články: Podezření na kýlu? Poraďte se on-line!
Kýly patří k nejčastějším...
Homeopatika si dokážou poradit i s akutní rýmou
Články: Homeopatika si dokážou poradit i s akutní rýmou
Chladné měsíce roku jsou...
Dejte si pozor na mango. Může vyvolat alergii
Články: Dejte si pozor na mango. Může vyvolat alergii
Výlety do exotických zemí...
Muzea, hrady, zámky .... 30.000 památek z celé ČR
S bolestmi kloubů pomůže taiči
Články: S bolestmi kloubů pomůže taiči
Čínské bojové a relaxační...
Porucha tvorby růstového hormonu může souviset s úrazem mozku
Články: Porucha tvorby růstového hormonu může souviset s úrazem mozku
Stále více studií uvádí, že...
Dostatek vitamínu D dokáže ulevit od bolestí zad
Články: Dostatek vitamínu D dokáže ulevit od bolestí zad
Mnoho lidí trpí během...
Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
Pooperační bolest
Články: Pooperační bolest
Chystáte se na svou první...
Rozhovor s lékařem: jak pečovat o pleť po menopauze?
Články: Rozhovor s lékařem: jak pečovat o pleť po menopauze?
Přibývající léta a...
7 800 Tipů kam na výlet z celé ČR
Turistikou ke zdraví s Turistika.cz
Naposledy čtené:
Doporučený článek:

Soutěž o krém BELOBAZA®

Belobaza je krém pro každodenní péči, ochranu a regeneraci suché, citlivé a podrážděné pokožky.

 celý článek

x