Snížená funkce štítné žlázy: sedm tipů pro lepší spánek

  • Redakce uLékaře.cz
  • 9.1.2017
  • Aktualizace: 9.1.2017
  • uLékaře.cz

Přepadá vás během dne únava? Pokud trpíte nedostatečnou činností štítné žlázy, bude vás nedostatek energie pravděpodobně trápit častěji než jiné. Pomoci může opravdu kvalitní spánek.

Ilustrace
Ilustrace

Neklidný odpočinek

Hypothyroidismus znamená nedostatek hormonů štítné žlázy. Takový stav způsobuje zpomalení metabolismu a mnoha dalších tělesných funkcí. Hormony štítné žlázy totiž regulují nejen metabolismus, ale ovlivňují i srdeční frekvenci a vlastně funkci téměř všech orgánů v těle. Jedním z projevů jejich nedostatku je i únava během dne a nekvalitní spánek v noci. Hypothyroidismus navíc zvyšuje riziko rozvoje poruch spánku – až 30 % pacientů trpí tzv. spánkovou apnoe, tedy zástavou dýchání během odpočinku. To způsobuje pokles okysličení krve, což nutí dotyčného k probuzení a nadechnutí. Je tak ze spánku stále vyrušován.

Spěte sladce!

Prvním krokem v řešení obtíží se spaním patří normalizace hladin hormonů štítné žlázy. Terapii musí určit lékař, neměli byste se pokoušet množství hormonů zvyšovat sami preparáty dostupnými bez předpisu či jinými suplementy. Kromě konzultace se specialistou je poté nejlepší pro kvalitní spánek udělat vlastně totéž, co se radí zdravým osobám. Zkuste třeba následující tipy.

1. V ložnici udržujte chladno. Vhodná teplota je velmi důležitá, zejména pokud jste teprve v procesu úpravy hladin hormonů. Teplota by se měla ideálně pohybovat mezi 18 až 21°C.

2. „Předstírejte“ noc. Před spaním zkuste v pokoji vypnout všechna světla. Udržujte šero a zakryjte všechno jasné osvětlení. Tma totiž pomáhá přirozené produkci hormonu důležitého pro spánek – melatoninu.

3. Buďte v klidu. Můžete se pokusit najít si před spaním relaxační návyk, který budete opakovat každý večer. Například horkou vanu s levandulovým olejem, čtení oblíbené knihy (ne ale elektronické) nebo poslouchání uklidňující hudby. 

 

4. Zajistěte si pohodlnou postel. Pokud vaše matrace přežila již více než 7 let, může způsobovat potíže se spánkem. Ujistěte se, že stále zajišťuje dostatečnou podporu a pohodlí.

5. Pozor na to, co jíte před spaním. Velké porce těsně před ulehnutím mohou narušovat zdravý odpočinek. Stejně jako strava, na kterou nejsme zvyklí. Vyhněte se tedy pálivým jídlům, kofeinu a čokoládě.

6. Zkuste malou svačinku. Dát si před spaním něco lehkého, nejlépe kombinaci bílkovin a sacharidů, může pomoci udržet během noci hladinu krevního cukru. To napomáhá lepšímu odpočinku.

7. Odbourejte stres. Jedna z nejčastějších příčin poruch spánku je napětí. V posteli často přemýšlíme o stresujících situacích – pokuste se uklidnit například vedením si deníku nebo meditací.

Pokud budou vaše potíže se spánkem pokračovat i nadále, raději se poraďte s lékařem. Může pomoci určit i jiné příčiny nespavosti.

(cean)

Zdroj:
http://www.everydayhealth.com

Na článku spolupracoval:

MUDr. Anna Čermáková

Líbí se vám článek?
+4 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Kouření jako spouštěč revmatoidní artritidy?
Články: Kouření jako spouštěč revmatoidní artritidy?
Revmatoidní artritida patří...
Ječné zrno
Články: Ječné zrno
Ječné zrno, hordeolum, je...
7 800 Tipů kam na výlet z celé ČR
Turistikou ke zdraví s Turistika.cz
Naposledy čtené: