Za rozvoj osteoporózy může i špatné vstřebávání vápníku v těle

  • Redakce uLékaře.cz
  • 9.5.2011
  • Aktualizace: 9.5.2011
  • Osteoporóza

Dodat tělu dostatek vápníku v mléčných a jiných potravinách nepředstavuje pro zdravého člověka problém. Někdy ale organismus využít vápník ze stravy prostě neumí. Viníkem může nedostatek vitaminu D nebo třeba onemocnění zažívacího traktu.

Při poruchách trávení dochází často k rozvoji osteoporózy
Při poruchách trávení dochází často k rozvoji osteoporózy

Bez "déčka" to nejde

Aby naše tělo dokázalo vstřebávat potřebné množství vápníku, musí mít dostatek vitaminu D. Ten se vytváří v kůži působením slunečního záření. Menší část pak získáváme z potravy. Poté vitamin D čeká přeměna v ledvinách a následně v játrech. Teprve pak se vitamin D stává aktivním a dokáže zvyšovat vstřebávání vápníku ze střeva. Všechny okolnosti narušující cestu vitaminu D proto ovlivňují nepřímo také vstřebávání vápníku.

Když nefunguje trávení

U řady onemocnění zažívacího systému dochází vlivem porušeného trávení a vstřebávání některých minerálů, stopových prvků a vitaminů (zejména vápníku, vitaminu D a fosforu) k snadnému vzniku osteoporózy. S poruchou vstřebávání látek se konkrétně setkáme u celiakie, nedostatečné funkce slinivky, syndromu krátkého střeva a po odoperování žaludku. U těchto pacientů je osteoporóza daleko častější než v obecné populaci.

 

Doporučené téma: Léčba neplodnosti

Poslední článek:
Darováním vajíčka můžete někomu splnit sen
Léčba neplodnosti může mít různou podobu. Někomu stačí upravit jídelníček, zhubnout nebo povzbudit ovulaci léky...  zobrazit téma

Ne za všechno může vápník

U některých chorob trávicí soustavy se na rozvoji osteoporózy podílí jiné mechanismy. Například u tzv. idiopatických střevních onemocnění (Crohnova choroba a ulcerativní kolitida) hraje roli především dlouhotrvající zánět a látky, které při zánětu v organismu vznikají. Ty pak negativně ovlivňují kost.í metabolismus. Jindy mohou tělu škodit léky, které se používají v léčbě onemocnění zažívacího traktu. V terapii idiopatických střevních onemocnění mají největší uplatnění kortikosteroidy. Negativní účinky zahrnují také rozvoj osteoporózy. Stupeň ztráty kostní hmoty vlivem kortikosteroidů závisí zejména na velikosti dávky a délce užívání. Také u léků ze skupiny inhibitorů protonové pumpy se zvažují negativní důsledky pro kost. Snížením pH v žaludku totiž mimo jiné snižují vstřebávání vápníku.

Nemocné břicho je jednou z příčin sekundární osteoporózy

Skupinu osteoporóz, které se objevují v důsledku jiného onemocnění, označujeme jako tzv. sekundární. Od primárních osteoporóz (kam patří typ postmenopauzální a typ stařecký) se liší v mnoha směrech. Choroby zažívacího traktu se ale mohou podílet na horším průběhu osteoporózy postmenopauzální. V tomto případě se léčba osteoporózy musí věnovat také těmto stavům. Jen tak je naděje, že léčba bude skutečně úspěšná.

(blš)

Zdroj:
www.emedicinehealth.com
www.ncbi.nlm.nih.gov

Líbí se vám článek?
+9 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Nové téma | zodpovězené dotazy
doplnění vápníku | Od: Karolina Machová | 9.4.2015 12:27
Mě se jako dobrá volba doplnění vápníku osvědčil Proenzi Lady CalciCube. Obsahuje i vitamíny D a K. Přestaly mě brnět nohy a cítím se líp.
reagovat
re:doplnění vápníku | Od: Alena | 17.4.2015 12:06
Ten jsem koupila mámě, pořád se jí lámou kosti, tak doufám, že to s ním bude lepší.
reagovat
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené:
Doporučený článek:

Soutěž o krém BELOBAZA®

Belobaza je krém pro každodenní péči, ochranu a regeneraci suché, citlivé a podrážděné pokožky.

 celý článek

x