Samoléčba

Dobrý den, trpím chronickou nespavosti, nemůžu usnout, spánek je lehký, sebemenší zvuk mě probudí, často se v noci budím (5x), jsem unavený, bolesti hlavy, podrážděný, poslední dobou pocity nevolnosti, a závratě. Pomaleji reagují na změny (zaostření), když přeskočím pohledem jinam. Poruchu jsem po přečtení poruch spánku odhadl na Obstrukční spánkové apnoe. Nevím jestli chápu, ale potím se, silně sliním na polštář. Celý problém může souviset s polohou spánku, u mě na břichu. Zkoušel jsem usnou na zádech, ale nejde mi to. Nevím jestli pomůže změna polohy, bylo by to jednoduché řešení, a nevím na koho se obrátit. Můj obvodní doktor, mi předepasl na vyzkoušení Zolpidem. Vzal jsem jej 4x a nic jsem necítil, ani změna orientace v případě předčasného probuzení (po 3 hodinách). Mám žádat neurologa o zajištění návštěvy spánkové laboratoře v Brně? Jak změnit polohu při spánku.

Odpověď odborníka:

Dobrý den Martine. Opakované noční probuzení a problém usnout spíše svědčí pro běžnější psychosomatickou nespavost. Podkladem bývá často zvýšené psychické napětí, i zasunutá starost ev deprese a dále zkušenost s původně ojedinělou přechodnou nespavostí a obava z dalších neusnutí sama o sobě vede k dalším problémům. Je dobré zkusit nácvik psychorelaxačních metod k celkovému uvolnění před usnutím. Např Schultzův autogenní trénink- najít odkazy, ev poradit se u psychologa. Zkusit úpravy režimu- alespoň lehčí fyzická aktivita odpoledne, naopak již relaxovaný klid bez řešení problémů večer. Bez stimulačních látek již odpoledne. Pokud má člověk zafixovanu jistou polohu ve spánku je to problém měnit. Úprava polštáře, vypodložení boku, to vše lze zkusit. Poloha na břiše není příliš ideální i pro krční páteř. Spánková apnoe vede k nekvalitnímu spánku, al většinou o tom nevíme, zvýšené dechové úsilí si nepamatujeme a typické je spíše usínání před den, brzy večer a ihned v posteli, protože i když se spí i l0 hod tak chybí hluboká stádia spánku a člověk je silně stále ospalý. Zolpidem a všechny jeho podoby lze použít jen jako krátkou spíše jednorázový prostředek k usnutí, k dlouhodobějšímu používání bych nedoporučoval. Po poradě se svým lékařem by bylo dobré na přechodnou kůru např 2 měsíce dát na noc např Mirtazapin 15 mg- postupně může pomoci navodit nově spánkový režim a uvolnit i psychickou tenzi. Teprve při nelepšení se ev obracet na spánkové centrum, kde by se dělalo celonoční monitorování nebo se ambulantně zkusilo vyšetření např Apnealinkem , který také ev poruchy dýchání ve spánku může odhalit. Zdravím dr. Šigut

prim. MUDr. Vladimír Šigut
prim. MUDr. Vladimír Šigut

Specializace: Neurologie
Pracoviště: Neurologické odd a iktové centrum nemocnice Krnov,
Ambulance neurologie a myoskeletární medicíny Krnov

 
Líbí se vám odpověď?
+1 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Zánět slepého střeva
Články: Zánět slepého střeva
Zánět slepého střeva vzniká...
Volně prodejná afrodiziaka z pohledu sexuologa
Články: Volně prodejná afrodiziaka z pohledu sexuologa
Od doby uvedení Viagry na...
Vliv cholesterolu na zdraví aneb škodí, nebo neškodí?
Články: Vliv cholesterolu na zdraví aneb škodí, nebo neškodí?
Snižování cholesterolu je...
Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
Těhotenství bez pocitu těžkých nohou? Jde to!
Články: Těhotenství bez pocitu těžkých nohou? Jde to!
Těhotenství je krásný čas...
Lázně astmatikům prospívají
Články: Lázně astmatikům prospívají
Lázeňská léčba je u astmatu...
7 800 Tipů kam na výlet z celé ČR
Turistikou ke zdraví s Turistika.cz
Naposledy čtené: